پیمانکاری ساختمان

جهت اجرای بهتر و سریع تر پروژه های ساختمانی از افراد متخصص و کار بلد در این زمینه استفاده می شود. به این افراد پیمانکار ساختمان گفته می شود. وظیفه پیمانکاری ساختمان می تواند به عهده یک فرد حقیقی و یا شرکت حقوقی باشد. در واقع طرف پیمانکار با فراهم کردن نیرو متخصص و ابزار آلات مناسب سبب اجرای بهتر پروژه خواهد شد. در این میان بین کارفرما و پیمانکار قراردادی منعقد خواهد شد که در آن به مواردی از قبیل مدت زمان اتمام پروژه ، نحوه ساخت ، فراهم کردن وسایل و ابزار آلات ، مواد و مصالح ، مبلغ توافق شده و شیوه پرداخت اشاره خواهد شد.

در جواب این سوال که پیمانکار ساختمان کیست می توان گفت که پیمانکاری یکی از واژه‌های کاربردی در زمینه مهندسی می‌باشد که به نوعی حقوقی و حقیقی را در بر می‌گیرد و پیمانکار ساختمان قراردادهایی را برای ساخت، حمل و نقل و اجرا با افرادی حقیقی و یا حقوقی در نظر می‌گیرد و باید به خوبی آنها را انجام دهد. به طور معمول کارفرماها نمایندگانی را برای انجام پروژه‌های خود در نظر می‌گیرند که به عنوان پیمانکار مسئولیت‌های مربوطه را به آنها می‌سپارند که از آن جمله می‌توان به تهیه مصالح، گرفتن مجوزهای لازم، به خدمت گرفتن پیمانکارهای دیگر، امنیت همه کارکنان و… به عهده پیمانکار می‌باشد.

هنگامی که قراردادی بین پیمانکاری ساخت و ساز و کارفرما صورت می‌گیرد دارای شرایطی است که به دو صورت اختصاصی و عمومی می‌باشد و باید همه‌چیز در قرارداد به طور واضح مشخص شود.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

وظایف پیمانکار ساختمان چیست ؟

وظایف پیمانکار ساختمان کاملا بستگی به قراردادی دارد که با صاحب پروژه توافق کرده و امضا شده است؛ مثلا اگر قرارداد یک پیمانکار ساختمانی به صورت عمومی باشد و اجرای تمامی کارهای ساخت یک پروژه را بر عهده بگیرد، مسلما متعهد است کل مجموعه ساخت و ساز را مدیریت کند اما اگر قراردادی جزئی ثبت کرده باشد؛ موظف به اجرای همان مراحل ساخت می شود. با در نظر گرفتن همه ی این شرایط، چند موردِ مهم است که معمولا در هر قراردادی موجود می باشد و ما در ادامه به آن ها می پردازیم.

برنامه ریزی برای تهیه منابع و مصالح مورد نیاز ساخت و ساز: یکی از وظایف مهم پیمانکاری ساختمان وجود منابع و مصالح مختلف مورد نیاز در تمامی مراحل ساخت می باشد. به طور کلی این منابع شامل نیروی انسانی، ابزارآلات و مصالح می شوند. یک پیمانکار ساختمانی باید به نحوی برنامه ریزی کند که در تمامی مراحل این موارد در اختیار پروژه قرار داشته باشد.

نظارت کامل بر روی اجرای پروژه طبق برنامه و نقشه ی طراحی شده: تعهد مهم دیگر یک پیمانکاری ساخت ساختمان پیشبرد دقیق پروژه برطبق پلن های از قبل طراحی شده است. پیمانکار بایستی در تمامی مراحل با نظارت بر روی اجرای قسمت های مختلف پروژه مانع از انحراف آن از برنامه تعیین شده و اجرای هر بخش شود.

حفظ و حراست از تجهیزات و منابع انسانی در طول اجرای پروژه: در یک پروژه ساختمانی فراهم آوردن شرایط مناسب برای حفاظت از جان منابع انسانی و همچنین حراست از تجهیزات موجود در پروژه از جمله وظایف پیمانکار ساختمان می باشد و احیانا اگر هر کدام از این موارد دچار صدمه و آسیب شدند، جبران خسارت یا درمان آن ها برعهده وی می باشد.

انواع پیمانکاری ساخت و ساز

فرد و یا شرکت صاحب پروژه متناسب با میزان بزرگی ساخت و ساز و همچنین فنی بودن پروژه تصمیم به انتخاب یک یا چند پیمانکار برای اجرای فرایند های مورد نیاز می گیرد. بر همین اساس در زمینه ی پیمانکاری ساخت و ساز حوزه های متفاوتی وجود دارد که به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

پیمانکاری در حوزه ی تخریب و خاک برداری

پیمانکاری در این حوزه که یکی از پایه ای ترین مراحل پیمانکاری ساخت و ساز می باشد، بیشتر به منظور مراحل ابتدایی یک پروژه انجام می پذیرد و در آن متناسب با قرارداد و برنامه تعیین شده به انجام عملیات های خاک برداری و تخریب پرداخته می شود.

پیمانکاری در حوزه ی آرماتور بندی و بتن ریزی

در یک پیمانکاری ساخت ساختمان انجام مرحله آرماتور بندی شناژ، سقف و ستون ها به همراه بتن ریزی آن ها معمولا به کارشناسان و افراد خبره در این حوزه سپرده می شود. به همین خاطر در پروژه های بزرگ همواره انجام این عملیات ها به یک پیمانکار ماهر و با تجربه در این زمینه داده می شود.

پیمانکاری در حوزه ی لوله کشی و تاسیسات (آب، برق، گاز)

حوزه ی مهم دیگری که معمولا در یک پیمانکاری ساخت و ساز مورد نیاز است، انجام لوله کشی و نصب تاسیسات می باشد. پیمانکاری در این حوزه معمولا از بعد انجام مراحل سفت کاری و آغاز مراحل نازک کاری شروع و تا پایان پروژه انجام می پذیرد.

پیمانکار-ساختمان

انواع قراردادها در زمینه پیمانکاری ساخت ساختمان

یکی از بحث های پر چالش در زمان انتخاب پیمانکار ساختمان نوع قراردادی است که بین دو طرف منعقد می شود. همانند بقیه ی حوزه های کسب و کار تفاهم بین کارفرما و پیمانکار به گونه های متفاوتی صورت می گیرد که چند نمونه از آن ها بیشتر کاربرد دارد. سعی ما بر این است که شما را با آن ها آشنا نماییم.

اولین نوع قراردادی که بین پیمانکار و کارفرما صورت می‌گیرد نشان‌دهنده مبلغ کلی که باید در انجام پروژه صرف شود و تمام هزینه‌ها را به طور دقیق بررسی می‌نمایند و به یک مبلغ کلی دست می‌یابند و قرارداد را بر طبق آن مبلغ تنظیم می‌نمایند.

در بعضی مواقع که کارفرما توانایی برآورده کردن هزینه را داشته باشد خود تمام موارد را به عهده می‌گیرد و پیمانکار ساخت ساختمان در بعضی مواقع حکم ناظر را ایفا می‌نماید.

هنگامی که شرکت بخواهد برای پیمانکاری ساختمان به طور رسمی ثبت شود باید مدارک مورد نیاز را برای این کار داشته باشد که از آن جمله می‌توان به کپی شناسنامه و کارت ملی و اصل همه سهامدارها و بازرس‌ها از تشخیص هویت، اساسنامه شرکت، اظهارنامه حسابداری ثبتی، فرمی که نام شرکت تعیین شده باشد، فرم کامل مشخصات افراد برای شرکت پیمانکاری ساختمان الزامی می‌باشد.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

قرارداد بدون مصالح

در این نوع قرارداد ها تهیه موارد مصرفی و همچنین مصالح مورد نیاز در طی پروژه برعهده ی کارفرما است. پیمانکاری ساختمان نیز وظیفه ی پیشبرد کارهای مورد نیاز با توجه به برنامه از قبل تهیه شده را دارا می باشد؛ بنابراین در این نوع قرارداد اگر پروژه به علت نبود منابع مورد نیاز با تاخیر همراه شود، پیمانکار هیچ گونه مسئولیتی را در این زمینه نمی پذیرد.

قرارداد با مصالح

بر خلاف قرارداد قبلی در قرارداد پیمانکاری ساختمان با مصالح ، علاوه بر وظیفه ی پیمانکار ساختمان در اجرای برنامه های پروژه تهیه ی مصالح و مواد مورد نیاز اجرایی نیز بر عهده ی پیمانکار است. این نوع قرارداد ها در شهر های بزرگ مرسوم است؛ مثلا یک پیمانکار ساختمان در تهران به دلیل آشنایی با تمامی مراحل ساخت و ساز یک پروژه و سودآوری بیشتر مایل به بستن قرارداد به این نحو می باشد.

قرارداد درصدی

به علت وجود سود و مزایا دو طرفه در این گونه قرارداد های بسته شده؛ این نوع از تفاهم بین یک پیمانکار ساختمان و کارفرما کاربرد بسیاری دارد. در این قرارداد کارفرما صرفا هزینه نیروی انسانی، تجهیزات و مصالح را با فاکتورهای تایید شده می‌پردازد و هزینه‌های اضافی را پرداخت نمی‌کند. درصدی از هر کارمزدی که به مدیر پیمان باید پرداخت شود، به عنوان حسن انجام کار، نزد کارفرما باقی می‌ماند.

پیمانکار دست دوم

پیمانکار دست دوم ساختمان به کسی گفته می‌شود که پیمانکار اصلی برای انجام بعضی از امورهای اجرایی و پیش بردن برخی کارهای دیگر با یک پیمانکار دیگر قرارداد منعقد می‌نماید تا او به کار بپردازد که به او پیمانکار دست دوم می‌گویند.

در اکثر موارد وقتی که کارفرما با یک شرکت پیمانکار ساختمان قراردادی را منعقد می‌نماید آن شرکت به تنهایی نمی‌تواند تمام کارها را به نحو احسن و با موفقیت به پایان برساند هرچند که بسیار موفق و بزرگ باشد. در نتیجه لازم است که بخش‌های مختلف یک طرح را به افراد متخصص و مختلف بسپارد تا به بهترین شکل ممکن کارها انجام شود و درصد موفقیت را بالا ببرد برای همین منظور هنگامی که با پیمانکاران دیگر قرارداد می‌بندد به آنها پیمانکار دست دوم می‌گویند و آنها به طور مستقیم با کارفرما در ارتباط نیستند.

پیمانکاری-ساخت-و-ساز

چند نکته درباره پیمانکار دست دوم

یک پیمانکار ساختمان دست دوم هم به صورت حقیقی و هم به صورت حقوقی است یعنی هم فرد می‌تواند باشد مانند نقاش و هم یک شرکت مانند شرکت نصب آسانسور، به طور معمول قراردادهایی که بین پیمانکار اصلی و دست دوم منعقد می‌شود لزوماً به طور مکتوب نمی‌باشد و شفاهی صورت می‌گیرد، این نوع پیمانکاری به طور معمول از ابتدا طرح تا انتها به طور دائم حضور ندارند و در هنگامی که باید کار خود را انجام بدهند در محل حاضر می‌شوند. پیمانکار دست دوم باید به تأیید پیمانکار اصلی برسد و این را در نظر داشته باشید که تمام مسئولیت‌های اجرایی به عهده پیمانکار اصلی می‌باشد که با کارفرما ارتباط مستقیم دارد.

تعریف عمومی پیمانکاری

پیمانکار، شخصی حقیقی یا حقوقی بوده که از یک سو می توان گفت امضا کننده پیمان است. این شخص اجرای موضوع پیمانکاری ساختمان را بر اساس مدارک و اسناد بر عهده می گیرد. نمایندگان و جانشین های قانونی پیمانکار نیز در حکم همان پیمانکار هستند. پیمانکار عمومی به شرکتی گفته می شود که تجربه کافی در زمینه اجرا و اداره پروژه‌ های ساختمان و نصب را دارد و در یک زمان توان اجرای چند پروژه را با یک دیگر می تواند داشته باشد. پیمانکار جزء نیز شخص حقوقی یا حقیقی بوده که در کار های اجرایی متخصص می باشد. پیمانکار برای اجرای بخش عملیات موضوع پیمان با وی قرارداد می بندد. 

به طور کلی می‌توان گفت که پیمان کاری به فعالیتی گفته می‌شود که با حوزه ساخت و ساز یک ساختمان مسکونی تجاری یا صنعتی مرتبط است.پیمانکار شخص حقیقی یا شرکت بوده که فرآیند تهیه مصالح مختلف مانند مصالح اولیه، حمل و نقل در بخش ‌های مختلف، مراحل ساخت و اجرای کامل پروژه را با توجه به قرارداد معتبر و رسمی بر عهده می گیرد. این وظایف در قرارداد های پیمان کاری ساختمان مهم هستند. حس مسئولیت پذیری و پایبندی به مفاد قرارداد بسیار مهم است. کارفرما در قرارداد انتظارات خود را به پیمانکار می ‌سپارد و انتظار دارد با مدیریت بودجه مالی و برنامه‌ ریزی بتواند پروژه را در مدت زمانی معین به اتمام برساند

هزینه پیمانکاری ساختمان

برای توضیح بهتر این مورد نیاز است تا با شیوه های محاسبه هزینه آشنا شوید. بطور کلی بر اساس ساخت متر مربع و یا ساخت بصورت درصدی ، هزینه پیمانکار پرداخت می شود. هر یک از شیوه ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند که می بایست یکی را انتخاب نمایید. هزینه های اشاره شده صرفا اجرت انجام کار می باشند و مبالغ مربوط به شهرداری ، نظام مهندسی و سایر موارد بر عهده کارفرما می باشد. وظایف پیمانکار و کارفرما این است که در شروع پروژه ، در یک قرارداد مشخص به ریز جزئیات اشاره کنند و بصورت کامل به تعهدات ارائه شده عمل نمایند.

در پروژه های بزرگ و عمدتا ویژه ، نیاز به پیمانکار ساختمان بیش از پیش حس می شود. جهت تسریع در اجرای پروژه ، تخصصی تر شدن کارها و مدیریت هزینه ، انتخاب پیمانکار بهترین گزینه می باشد.

نکات تکمیلی

در پیمانکاری ساختمان توجه داشته باشید که مهمترین نکته ای که پیمانکار باید نسبت به رعایت نمودن آن اهتمام ورزد ایجاد یک طرح برای پروژه است. در این طرح زمانبندی اجرای پروژه بیان میشود. این زمانبندی باید کلیه جزئیات مهم پروژه را پوشش دهد.

همچنین باید لیستی از نیازمندی های پروژه تهیه شود. اما تهیه لیست به تنهایی کافی نیست بلکه باید برای تهیه آیتم های موجود در این لیست نیز برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد. با توجه به تجربه ای که پیمانکار در این زمینه دارد این موارد در زمان کمتر و با هزینه پایین تری قابل انجام است.

به علاوه با استفاده از تجربیات گذشته میتوان استراتژی هایی را پیش گرفت که در آن خطرات و ریسک هایی که پروژه را تهدید میکنند به حداقل برسند.

در برابر تمام وظایفی که برای پیمانکار برشمرده میشود کارفرما وظیفه دارد بودجه را به موقع و به میزان کافی تامین نماید. توجه داشته باشید که گاه در پروژه های بزرگ کارفرما وظیفه دارد پیمانکاران مختلفی را برای به سرانجام رساندن بخش های تخصصی استخدام نماید.

هزینه-پیمانکاری-ساختمان

پیمانکار ساختمان کیست؟

پیمانکار ساختمان میتواند یک شخص یا یک شرکت (گروه) باشد. پیمانکار وظیفه ساخت یک پروژه را مطابق با قرارداد برعهده خواهد گرفت. موارد مورد نظر طرفین باید در قرارداد ذکر شود. قرارداد همچنین نشان دهنده وظایف و مواردی هستند که پیمانکار ملزم به رعایت آن است.

هرگونه فعالیتی که با ساخت یک سازه تجاری، صنعتی و مسکونی در ارتباط باشد در دسته پیمانکاری ساختمان قرار میگیرد. وظایف پیمانکار بسته به نوع قرارداد میتواند متفاوت باشد. عموما وظیفه آماده سازی ابزار و تجهیزات، فراهم آوردن مصالح و نیروی انسانی و همچنین خدمات برعهده پیمانکار میباشد.

خلاصه مبحث پیمانکاری

در به سرانجام رساندن تمام پروژه های ساختمانی یک گروه پیمانکاری ساختمان به صورت مستقیم دخالت دارد. تیمی که پروژه پیمانکاری را برعهده دارد باید ارتباطی نزدیک با پروژه یا صاحب ملک داشته باشد.

پروژه های پیمانکاری تنها به ساخت آپارتمان و منازل مسکونی محدود نمیشود. دامنه پروژه های پیمانکاری بسیار گسترده تر است. ساخت انواع سازه ها از جمله مجتمع های تجاری و تفریحی، پل، مدرسه، بازار، تونل، جاده و … همه و همه نمونه هایی از پروژه های پیمانکاری هستند.

کلوک پیمانکار برتر ساخت و ساز

تا اینجا اطلاعات مناسبی درباره ویژگی های پیمانکار ساختمان و انواع قرارداد آن بدست آوردید. اما اینکه به چه شرکتی می توان اعتماد کرد و یک همکاری سازنده داشت ، از اهمیت بسیاری برخوردار است. شرکت کلوک با اجرای انواع پروژه های ساختمانی و ارائه خدمات دیگری از قبیل مشارکت در ساخت و ساز و مدیریت پیمان ساخت و اجرا انواع سازه های بتنی و فلزی ، آماده همکاری و پذیرش پیمانکاری ساخت ساختمان می باشد.

پرسش و پاسخ

مواردی همچون نظارت کامل بر اجرای دقیق و مطابق با نقشه ، برنامه ریزی جهت تهیه منابع و مصالح مورد نیاز ، حفظ و حراست از تجهیزات و منابع انسانی ، نمونه هایی از وظایف پیمانکار می باشد.

پیمانکاری در حوزه ی تخریب و خاک برداری ، آرماتور بندی و بتن ریزی و در آخر لوله کشی و تاسیسات نمونه هایی از این دست می باشند.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
پیمانکار-سقف-یوبوت

مجری سقف یوبوت

مجری سقف یوبوت با توجه به پیشرفت مصالح و نیازهای افراد به ساخت سازه های

آلاچیق-تراس

تراس گاردن

تراس گاردن تراس گاردن یا همان تراس سبز که به آن بالکن سبز نیز گفته

مجری-سقف-بابلدک

سقف بابل دک

سقف بابل دک سقف بابل دک یا همان سقف عرشه حبابی رویکردی جدید در به

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button