نمای خشک ساختمان

این سوال ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود که نمای خشک چیست و شامل چه مواردی است. در حالت کلی نما به بخشی از ساختمان گفته میشود که از فضاهای عمومی مانند خیابان دیده میشود. در دنیای امروزی که طراحی و زیبایی ساختمان ها توجه روزافزون یافته است، اجرای نماهای ساختمانی نیز سمت و سوی متفاوتی یافته است.

از اینرو طراحان و مجریان نیز در تلاش اند تا ایده های خود را به گونه ای اجرا کنند تا مطابق با فعالیت، حوزه کاری و تفکرهای کارفرمایان باشد. در این بین نمای خشک به نماهایی گفته میشود که دوغاب و ملات سیمانی در ساخت آنها استفاده نشود. سیستم های نمای خشک ساختمان برای نخستین بار در دهه هفتاد میلادی جهت استفاده در برج های بلند طراحی و به کار گرفته شد. امروزه این روش پیشرفت چشمگیری داشته و به انواع گوناگونی تقسیم شده است که در ادامه به تفصیل به شرح هر کدام میپردازیم.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

نمای خشک ساختمان چیست ؟

همانگونه که اشاره شد نمای خشک ساختمان نمایی است که در اجرای آن از دوغاب و ملات سیمانی رایج استفاده نمیشود. این موضوع مهم به طور چشمگیری وزن سازه را کاهش داده و متعاقبا ایمنی در برابر زلزله نیز افزایش می یابد. همانگونه که علم طراحی در تمام جوانب زندگی امروزه تاثیر گذاشته است، معماری و طراحی ساختمان نیز از این موضوع بی تاثیر نبوده و به سمت مدرنیزه و صنعتی شدن رفته است. به طوریکه مفهوم نما در ساختمان دچار دگرگونی وسیعی شده و گرایش ها به سمت روش های نمای خشک ساختمان افزایش یافته است. سیستم های نما غالبا شامل عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و در نهایت نمای خشک و اتصالات است.

در اجرای نمای خشک توسط پیمانکار ساختمان ، ابتدا صفحات در امتداد یکدیگر بر روی دیوار ساختمان نصب میشوند. سپس عایق حرارتی قرار گرفته و سپس پروفیل های حامل عمودی بر روی صفحات قرار میگیرند. در انتها انواع نما مورد استفاده با بدنه ساختمان اتصال می یابد.  برای این اتصال از یراق استفاده میشود. یراق ها متریال ارتباطی مابین دیوار و نمای استفاده شده هستند. اصولا یراق نمای خشک با توجه به نوع معماری سازه و مصالح به کار رفته در اجرای نما انتخاب میشود. در اجرای نمای خشک ساختمان و اهمیت نحوه نصب نمای خشک علاوه بر رعایت نکات فنی و جنبه استاندارد بودن طرح باید زیبایی، به صرفه بودن و سهولت در اجرا نیز مدنظر قرار گیرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر به بررسی انواع نما های خشک میپردازیم.

نمای-خشک

نمای خشک سرامیک

این نوع نما ویژگی های منحصربه فردی دارد. قابلیت هایی همچون ماندگاری و مقاومت بالا سبب شده تا اجرای نمای خشک سرامیک محبوبیت زیادی را در تناسب با اهداف کارفرمایان به دست آورد. علاوه بر این رنگ های متنوع و سطح یکنواخت امکان دستیابی به یک نمای زیبا و شگفت انگیز را فراهم کرده است. شایان ذکر است که قطعات نگهدارنده در اجرای نمای خشک سرامیک از جنس فولاد فنر میباشد تا در کنار بالا بردن ایمنی کار از ریزش های احتمالی نیز جلوگیری شود. اجرای نمای سرامیک خشک به مهارت بالایی نیاز دارد. از این جهت می بایست با یک شرکت با تجربه و حرفه ای در این زمینه همکاری نمایید.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

نمای خشک آجر

در روش اجرای نمای خشک آجر ، ملزومات نما بدون استفاده از ملات و با بهره گیری از اتصالات خاصی از طریق گیره ها و یراق آلات در کنار هم قرار میگیرند. به دلیل حالت الگویی اجرای این نما، سرعت اجرای طرح بالا بوده و قابلیت بهره گیری از اشکال هندسی و چندبعدی منظم و زیبا در آن وجود دارد. همچنین به دلیل عدم استفاده از ملات در اجرای نمای خشک آجری ، قابلیت کاربردی بالایی ساختمان های مرتفع داراست.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان است که در آن از مصالح سبک به ویژه ترکیبات حاصل از آلومینیوم و شیشه استفاده میشود. این نوع نماها هیچ باری از وزن ساختمان را به دوش نمیکشند، بلکه نیروی حاصل از وزن خودشان و نیروهای نظیر نیروهای باد، باران و طوفان را تحمل میکنند. از مهمترین مزیت های نمای کرتین وال ایجاد بهینه سازی در نور و دمای است که متعاقبا موجب کاهش مصرف برق در ساختمان میگردد.

نمای آلومینیوم کامپوزیت

این نوع نماها در سال های اخیر محبوبیت قابل ملاحظه ای یافته است. همانگونه که از اسم این نوع نما معلوم است عمده مصالح مورد استفاده در این نوع نما ورق های آلومینیوم در ابعاد مشخص و به صورت پنل های ویژه است، بدین صورت که دو ورق آلومینیوم و یک لایه پلاستیک پلی اورتان یا سایر مواد معدنی مقاوم که با روش های فنی به یکدیگر پرس میشوند بر روی ساختمان نصب میشوند. از عمده  مزیت های این نوع نما میتوان به زمان اجرایی کوتاه، کاربرد گسترده در انواع ساختمان با اهداف متفاوت، وزن کم و شکل پذیری آسان، متناسب بودن با انواع شرایط آب و هوایی وهم چنین مقاوت بالای این نما در برابر زلزله اشاره کرد.

نمای خشک سنگ

اجرای نمای سنگ به دو روش تر و خشک صورت میگیرد. معمولا در اجرای نمای خشک سنگ از سنگ هایی با ضخامت بیشتر نسبت به روش تر استفاده میشود. در این روش سنگ ها با به کارگیری پیچ و مهره هایی خاص به یکدیگر متصل میشوند، که هوای موجود در بین سنگ و جداره همانند یک عایق حرارتی عمل کرده و همچنین در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد. اجرای نمای خشک سنگ با سرعت بیشتری نسبت به روش تر انجام میگیرد چرا که در این روش هیچ ملاتی استفاده نمیشود. البته باید در انتخاب ضخامت سنگ دقت لازم را داشت تا در اثر سوراخ کردن و استفاده از پیچ و مهره دچار ترک خوردگی و آسیب نگردد. به اینصورت مراحل اجرای نمای سنگ ساختمان انجام می شود.

نمای-خشک-ساختمان

مزایای روش اجرای نمای خشک ساختمان

از مهمترین مزیت های اجرای نمای خشک ساختمان میتوان به کاهش حجم و وزن اسکلت بتنی و فلزی ساختمان اشاره کرد. متعاقبا کاهش کلی وزن سازه موجب کم شدن صدمات ناشی از زمین لرزه و بادهای شدید میگردد. در کنار این موضوع امکان اجرا در ساختمان های مرتفع، بالا رفتن کیفیت نما و قابلیت مانور طراحان محبوبیت این نماها را دوچندان کرده است.

موضوع مهم بعدی عایق شدن ساختمان در برابر صوت و حرارت است. این موضوع نیز صرفه جویی در مصرف انرژی را به دنبال خواهد داشت. همچنین مقدار قابل توجهی از حجم آلودگی های صوتی کاهش یافته و مانع از ورود سر و صدا به داخل ساختمان میگردد. در سیستم نصب نمای خشک ضایعات ساختمانی کمتری نیز تولید میگردد.

کاهش هزینه بازسازی و سرعت در اجرا

کاهش هزینه بازسازی و ترمیم، افزایش عمر مفید مصالح مورد استفاده از دیگر مزایای مهم نما خشک است. اشکار است که نمای ساختمان نیز همانند خود بنا طول عمر دارد. در گذر زمان و به دلیل شرایط اقلیمی نما و مصالح به کار رفته دچار تغییراتی میگردد. معمولا بازسازی نما به دلیل زیباسازی نما و مستحکم سازی نما انجام میگیرد. در هنگام ترمیم نمای ساختمان به راحتی میتوانید فقط قسمت مورد نظر را باز کرده و تعویض کنید، در نتیجه از هزینه های گزاف بازسازی نمای سازه خود اجتناب خواهید کرد.

سرعت در اجرای طرح و صرفه جویی در زمان از دیگر موضوعات حائز اهمیت می باشد. نحوه نصب نمای خشک به گونه ای است که بسیار سریعتر از روش های سنتی انجام میگیرد، پرت مصالح کاهش یافته و در نتیجه صرفه جویی در زمان و هزینه را برای شما به همراه خواهد داشت.

نکات مهم در اجرای انواع نمای خشک

یکی از سوالات مهمی که در اجرای نمای خشک ساختمان باید به آن پاسخ داد این است که در سیستم نصب نمای خشک به چه نکاتی باید توجه نمود.

استحکام و مقاومت چهارچوب نگه دارنده در برابر تغییرات جوی، بخار آب و گازهای موجود در هوا از مهمترین نکات قابل توجه هستند. آب بندی و درزگیری باید با دقت زیادی انجام گیرد تا از ایجاد پل حرارتی پرهیز شود. نوع مصالح به کار رفته در زیرسازی نما باید در هماهنگی با یکدیگر انتخاب شوند تا از خوردگی شیمیایی بر اثر مغایرت مواد جلوگیری شود. هزینه تمام شده اجرای نمای ساختمان به دقت بررسی شود تا در روال کار هزینه های ناخواسته جانبی پدیدار نشوند.

در بررسی هزینه ها نکاتی از قبیل نوع مصالح، نوع سازه ساختمانی، ارتفاع ساختمان، سیستم مورد استفاده برای نصب نما و نیروی انسانی مورد توجه هستند. علاوه بر رعایت تمامی مشخصات و نکات فنی زیبایی نما، سرعت و سهولت در اجرا و همچنین هزینه اجرایی مناسب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

کلوک مجری انواع نمای خشک ساختمان

شرکت ساختمانی کلوک مجری انواع نمای خشک با بهترین کیفیت ممکن می باشد. خدمات کلوک منحصرا مربوط به نمای ساختمان نمی باشد. مدریت پیمان ساخت ، مجری انواع سقف بابل دک و کوبیاکس ، مشارکت در ساخت و بسیاری از خدمات دیگر ، گوشه ای از فعالیت های این شرکت می باشد.

پرسش و پاسخ

نمای آجری ، نمای کرتین وال ، نمای خشک سرامیک ، نمای آلومینیوم کامپوزیت و نمای سنگ از نمونه های مختلف به حساب می آیند.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
اسکلت-بتنی-متری-چند

هزینه ساخت اسکلت بتنی

هزینه اسکلت بتنی فوندانسیون، سقف، مقدار میلگرد مصرف‌شده را باید جزو فاکتورهایی بدانیم که تأثیر

اجرای-سقف-وافل

پیمانکار سقف وافل

پیمانکار سقف وافل سقف وافل جزو سازه‌های ساختمانی نوظهوری است که برای ساخت‌وساز سقف‌هایی با

مجری-سفت-کاری

پیمانکار سفت کاری

سفت کاری ساختمان برای احداث یک ساختمان مراحل و قسمت های مختلفی وجود دارد. اولین

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button