اسکلت بتنی ساختمان

یکی از اجزای اصلی ساختمان سازی، ساخت اسکلت است. در واقع این بخش یک ساختمان را شکل می‌ دهد و به عنوان پایه و اساسی برای آن شناخته می ‌شود. به علاوه استقامت و پایداری یک ساختمان در گرو اسکلت آن است. اسکلت ساختمان در انواع فلزی و بتنی پایه ریزی می‌ شوند. اسکلت بتنی یا سازه بتنی در ساخت بسیاری از ساختمان ‌ها به منظور مقاوم سازی ساختمان و مقاوم سازی بتن‌ مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در ادامه به بررسی دقیق تر اسکلت بتنی ساختمان خواهیم پرداخت.

از این نوع سازه در پله ها، ستون، فونداسیون و… ساختمان استفاده می‌ شود و استحکام ساختمان و سازه را در برابر لرزش و یا اتفاقات دیگر بالا می ‌برد. در ساختمان سازی مدرن اسکلت‌ های بتنی جزو رایج‌ ترین انواع اسکلت به حساب می ‌آیند؛ چرا که مقاومت و عمر این سازه ‌ها بسیار زیاد است و از طرفی امنیت و استقامت را به همراه دارد. از این ‌رو می‌توان از انواع اسکلت بتنی  برای ساخت ساختمانی با قدرت و مستحکم استفاده کرد. تا این بخش می توان گفت که به سوال اسکلت بتنی چیست بصورت خلاصه جواب داده شد، اما در ادامه به مزایای اسکلت بتنی و اینکه در چه مواردی استفاده می شود اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

از اسکلت و سازه بتنی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • استفاده از اسکلت بتنی بیشتر در مناطقی که رطوبت بالایی داشته باشد بکار می آید. از این رو در سازه هایی مثل دیواره های ساحلی ، اسکله ها و برج های بازدید مورد استفاده قرار میگیرد.

  • به علت استحکام و مقاومت بسیار بالا ، گزینه ای مناسب جهت استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری ، کارخانه های بزرگ و سازه هایی که امکان جاگیری تعداد افراد بیشتری را دارند ، می باشد.
  • بکاری گیری اسکلت بتونی در ساخت باند فرودگاه و سوله های محل نگهداری هواپیما.
  • فضا هایی که با هدف ذخیره و نگهداری آب ساخته می شوند ، نظیر استخر ها و تانکرهای زیر زمینی
  • بکارگیری در ساخت پل ها ، دیواره های حائل و سدهای مستحکم

مقایسه اسکلت بتنی ساختمان با فلزی

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که بین اسکلت فلزی یا بتنی کدام یک بهتر و یا ارجح‌ تر است و یا به عبارتی اسکلت بتنی بهتره یا فلزی ؟ در پاسخ باید گفت، استفاده از اسکلت بتنی یا فلزی همچنان به یک اندازه رایج است و طبق استفاده کاربران نمی ‌توان گفت که کدام یک بر دیگری برتری دارد. در این قسمت همه چیز درباره اسکلت بتنی و مقایسه آن با نوع فلزی را خواهیم گفت اما بهترین کار آن است که پروژه خود را به پیمانکاری در این زمینه بسپارید. چرا که شما با امضای قرارداد اجرای اسکلت بتنی بین خود و پیمانکاری با تجربه در این زمینه می‌‌ توانید تمامی کار ها را به او بسپارید. در این صورت پیمانکار شما با توجه به شرایط آب هوایی زمین، تعداد طبقات و… بهترین تصمیم را برای شما اتخاذ و اجرا می‌کند.

اسکلت-بتنی-ساختمان

( عکس اسکلت ساختمان بتنی در این قسمت به نمایش در آمده است ) معمولا برای احداث و بنا کردن ساختمان‌ های بسیار بلند و مرتفع یا برج‌ ها از اسکلت فلزی استفاده می ‌شود. به این دلیل که استفاده از سازه‌ ها برای این نوع ساختمان‌ ها دشوار است و همچنین به زمان زیادی نیز نیاز دارد. به همین دلیل از اسکلت های بتنی در ساخت تونل ‌ها، پل ‌ها و ساختمان ‌های کوچک‌ تر استفاده می ‌شود.

مقایسه جامع ‌تری از تفاوت بین این دو اسکلت نشان می ‌دهد که اسکلت فلزی در برابر زلزله مقاوم ‌تر است اما این تفکری نادرست است؛ چرا که این دو سازه از نظر مقاومت در برابر زلزله یکسان هستند. بهتر است بدانید سیستم‌ های سازه بتنی به دلیل افزایش وزن سازه نیروی بیشتری را در زمان زلزله تحمل می‌ کنند. اگر برای شما سهولت در ساخت اسکلت بتنی ساختمان یک طبقه و یا اسکلت بتنی ساختمان دو طبقه مطرح است باید از سازه‌ های بتنی استفاده کنید اما به طور کلی، بین این دو سازه نمی‌ توان گزینه برتری پیدا کرد؛ زیرا هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود هستند.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

مزایا و معایب اسکلت بتنی

مزایا و معایب اسکلت بتنی از نکات مهمی هستند که می ‌بایست در هنگام احداث کردن یک ساختمان به آن توجه داشت. این موارد در ادامه مسیر احداث ساختمان و یا در سال ‌های آتی بسیار مهم هستند.

معایب سازه های بتنی

  • وزن به نسبت زیاد سازه اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی

  • نیاز به تخصص بالا جهت آرماتور بندی و قالب بندی مناسب ، همچنین صرف زمان بیشتر

  • سازه هایی که قرار است از این نوع اسکلت مورد استفاده شود، نیاز است تا قبل از هر اقدامی خاک محل اجرای سازه ، مورد آزمایش قرار گیرد

  • این نوع اسکلت پس از گذشت سال ‌ها و یا تخریب ساختمان دیگر قابل استفاده و یا به اصطلاحی اسقاطی نیست؛ از این رو می ‌توان گفت ارزش آتی کمتری نسبت به نمونه‌ های فلزی دارد.

  • در ساختمان اسکلت بتنی سقف کاذب شرط اساسی است.

مزایای اسکلت بتنی

  • ساختمان بتنی مزیت ارزان بودن هزینه‌ ها را با خود به دنبال دارد؛ چراکه استفاده از این نوع سازه‌ ها به خاطر استفاده از مواد ارزان و رایج مثل شن و ماسه هزینه اسکلت بتنی را کاهش می‌ دهد.

  • یکی از بهترین مزایای اسکلت بتنی ، امکان ساخت بصورت مقطعی و پیوسته می باشد. به اینصورت که بخاطر شکل پذیری بتن تازه و آرماتور این شرایط ایجاد شده است تا بتوان بصورت مقاطع مختلف ، اسکلت ساختمان را پایه گذاری کرد.

  • مزیت دیگر اسکلت ساختمان بتنی مقاومت بسیار خوب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی می باشد. در صورتی که سطح پوششی بتن بصورت اصولی اجرا شود، با گذر زمان رطوبت نمی تواند آسیبی به اسکلت وارد کند.

قرارداد اسکلت بتنی و مراحل اجرا

اجرای این نوع سازه در ساختمان ‌ها مراحل خاص خود را به دنبال دارد. اگر قصد دارید ساختمانی را بسازید، می‌ توانید با قرارداد اسکلت بتنی بین خود و پیمانکاران فعال در این زمینه‌، این کار را به آن ‌ها بسپارید تا در وقت مناسب و بدون نگرانی طبق مفاد درج شده در قرارداد اسکلت بتنی ساختمان شما پایه ‌ریزی شود. در ادامه مراحل اجرای ساختمان با این اسکلت را شرح خواهیم داد. ( در این بخش عکس اسکلت بتنی به نمایش در آمده است )

قرارداد-اسکلت-بتنی

نقشه برداری

نقشه برداری معمولا قدم اول برای ساخت و ساز و تهیه اسکلت بتنی ساختمان یک طبقه می ‌باشد. این مرحله نقش بسیار مهمی در ساختمان، سازه‌ های آن، ساختار و… ایفا می‌ کند. همچنین نحوه اجرای اسکلت وابسته به نقشه به دست آمده از زمین است. اسکلت بتنی دو طبقه نیز به این فرایند گفته شده نیاز دارد. بنابراین می‌ توان گفت نقشه کشی در ساختمان سازی نقشی اساسی دارد.

گودبرداری

برای ساخت اسکلت بتنی ساختمان بعد از انجام عملیات نقشه کشی و مشخص شدن مکان دقیق اجزای ساختمان، ابتدا باید گود برداری انجام گیرد. این عملیات نیز با توجه به نقشه اجرایی تهیه شده و تعداد طبقاتی که برای ساختمان در نظر گرفته شده است، صورت می‌ گیرد. بعد از انجام گود برداری، فضای اجرای فونداسیون باید مقاوم سازی شود. این فرایند بسیار حساس است؛ چرا که عمل مقاوم سازی به منظور اطمینان یافتن از استحکام زمین و ساخت و ساز انجام می‌ گیرد. ساخت اسکلت بتنی دو طبقه ، دیگر نیازی به گود برداری ندارد و تمامی فعالیت‌ ها بر روی بام طبقه اول صورت می‌ گیرد.

اجرا و پیاده سازی فونداسیون

گام دیگری که در قرارداد اجرای اسکلت بتنی نیز مورد توجه قرار می ‌گیرد، اجرای بتن بعد از انجام عملیات گود برداری زمین است. به منظور مقاوم سازی سطحی و همچنین تراز کردن سطح فونداسیون می ‌بایست از این نوع بتن استفاده کرد.

بتن ریزی فونداسیون

در این مرحله بتن ریزی فونداسیون انجام می ‌گیرد. البته در این قسمت آنچه که اهمیت دارد آن است که باید از بسته بودن قالب ‌ها و نبود فاصله بین آ‌ن‌ ها قبل از اجرای بتن ریزی اطمینان حاصل کرد. فضای قالب ‌ها باید کاملا و به طور یکسان از بتن پر شوند. برای درست انجام شدن این کار می‌توانید از ویبره کمک بگیرید. این دستگاه حباب‌ های هوا و فضا های خالی به وجود آمده در هنگام بتن ‌ریزی را از بین می ‌برد و در تمامی قسمت های قالب بتن را به صورت یکنواخت پخش می ‌کند. پس از انجام دادن فرایند بتن ریزی باید کمی صبر کرد تا بتن به استحکام کافی برسد. این زمان بسته به شرایط آب و هوایی که ساختمان در آن واقع شده است بین ۲ تا ۴ هفته به طول می ‌انجامد. بعد از آن می‌توان قالب‌ ها را باز کرد و مراحل بعدی کار را انجام داد.

 نحوه اجرای سازه بتنی، به این صورت است که باید ابتدا ستون‌ ها سپس تیر ها و دیوار ها و در نهایت سقف سازه ساخته شود. توجه داشته باشید که برای این قسمت می‌ توانید با عقد قرارداد اسکلت بتنی با شرکت ‌های پیمانکاری و یا افراد پیمانکار فرایند ساخت اسکلت خود را به پایان برسانید. همچنین می ‌توانید از اسکلت بتنی پیش ساخته برای تکمیل کار خود استفاده کنید. این نوع اسکلت پیش ساخته بتنی برای اجرای اسکلت بتنی ساختمان دو طبقه و یا یک طبقه وجود دارد اما از نظر هزینه ‌ها ممکن است با انواع اسکلت بتنی تفاوت داشته باشد.

اسکلت-ساختمان-بتنی

مراحل ساخت یک ساختمان اسکلت بتنی

مرحله اول برای ساخت چنین سازه هایی آماده نمودن زمین است. به این صورت که پستی و بلندی های زمین صاف شوند و آزمایش های مربوط به مقاومت خاک انجام گیرند. سپس لازم است به گودبرداری پرداخت تا بنا پی ریزی شود و به خاک بکر و مناسب برای ساخت بنا دست یافت. مرحله بعدی در ساخت اسکلت ساختمان بتنی آرماتوربندی و ساخت فونداسیون است. این مرحله در ساخت سازه های بتنی و سازه های فلزی مشترک است.

پس از آن نوبت به مرحله بتن ریزی میرسد. این بتن ها باید تا سه روز مرطوب نگه داشته شوند. در این مرحله آرماتوربندی و بتن ریزی ستون ها و جاگذاری تیرچه بلوک در سازه بتنی نیز انجام میشود. سپس دیوارها قالب بندی میشوند و میلگردهایی که برای بتن ریزی سقف باید مورد استفاده قرار گیرند تعبیه میشوند.

بسته به تعداد طبقات سازه این مراحل دوباره و چندباره تکرار میشوند تا در نهایت بتن ریزی به پایان برسد و کارهای مربوط به آجرچینی، نصب در و پنجره، ایزوگام و …. انجام شود.

در بخش های مختلف یک اسکلت ساختمان بتنی از جمله پی و فونداسیون، تیر، ستون، تیرچه، راه پله، سقف و دیوار برشی از بتن استفاده میشود. از بتن آرمه میتوان در پروژه های مختلف با هر طرح و نمایی استفاده کرد. بسیاری از پل ها یک سازه بتنی هستند.

همه چیز درباره اسکلت بتنی

در ساخت اسکلت بتنی از بتن آرمه استفاده  میشود. بتن آرمه از موادی چون شن و ماسه، سیمان و فولاد تشکیل شده است. همچنین درون این اسکلت از میلگرد استفاده میشود که مقاومت آن را بالاتر میبرد. در نظر داشته باشید که این اسکلت به دلیل استفاده از متریال در دسترس و ارزان هزینه کمتری را روی دست سازنده میگذارد. همچنین با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار است.

در مقابل سازه بتنی ، اسکلت فلزی قرار دارد. عموما برای ساخت برج ها و ساختمان های خیلی بلند از اسکلت فلزی استفاده میشود. در کل به دلیل سهولت و سادگی کار، استفاده از اسکلت های بتنی در سازه های کوچکتر متداول است. مقاومت این دو اسکلت با هم تقریبا یکسان هستند و اسکلت فلزی در این باره برتری چشمگیری نسبت به اسکلت های بتنی ندارد.

ساختمان بتنی سازه ای که با استفاده از ستون و سقف بتنی ساخته میشود. در برابر رطوبت مقاومت مناسبی دارد. البته تمام این مزایای ذکر شده در صورتی است که ساختمان درست و به صورت اصولی ساخته شود.

خلاصه مبحث اسکلت ساختمان بتنی

اسکلت های بتنی مدت هاست که در ساخت سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. مقاومت این اسکلت در برابر فشار و آتش سوزی و نیز سادگی اجرای آن از دلایل محبوبیت این نوع سازه است.

اگر در ساخت یک سازه از اسکلت بتنی کمک گرفته شده باشد به این معنی است که آن سازه یک سازه بتنی است. سازه بتنی مقاومت بالایی به بخش های مختلف یک ساختمان از جمله پله ها، ستون ها و فونداسیون میبخشد.

ساختمان-اسکلت-بتنی

بهترین شرکت اسکلت بتنی

کار پیمانکار با توجه به نوع مصالحی که قرار است به کاربرده شود متفاوت است و به طور کلی به دودسته تقسیم بندی میشوند: اسکلت بتنی و فلزی. اگر بخواهیم اندکی در مورد کار پیمانکار اسکلت بتنی صحبت کنیم باید بگوییم که سازه های بتنی ،سازه ای است که در ساخت آن و ساخت ستون ها و شاه تیرها از بتن استفاده کنیم که البته نوع بتن بکار برده شده در این سازه ها از جنس سیمان و شن و ماسه می باشد. درست است که اسکلت های فلزی نسبت به اسکلت های بتنی دارای مزیت های بیشتری می باشند اما سازه های بتنی نیز از مزیت های خاص خود برخوردار هستند که پیمانکار ساختمان قطعا قبل از انجام کار به آنها توجه خواهد کرد.

در این میان شرکت کلوک با سابقه ای درخشان و با مهندسان با تجربه و کاربلد و مجریان اسکلت بندی ماهری که در اختیار دارد میتواند سازه هایی را طراحی و اجرا نماید که در برابر هرگونه حوادثی از قبیل بلایای طبیعی و یا خطاهای انسانی که منجر به رخدادی بزرگ مانند آتش سوزی و … شود مستحکم و پایدار باشد. از دیگر خدمات برتر کلوک می توان به مدیریت پیمانکاری و همینطور مشارکت ساخت و ساز اشاره کرد.

پرسش و پاسخ

هزینه به مراتب کمتر نسبت به سازه هایی با اسکلت فلزی ، امکان اجرا بصورت مقطعی و مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از نمونه مزایای آن به حساب می آید.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
آلاچیق-تراس

تراس گاردن

تراس گاردن تراس گاردن یا همان تراس سبز که به آن بالکن سبز نیز گفته

هزینه-ساخت-ویلا-در-شمال

ساخت ویلا در شمال

ساخت ویلا در شمال این روزها برخورداری از امکان ساخت ویلا در شمال مزیت بزرگی

تیغه-چینی-با-بلوک

تیغه چینی

تیغه چینی اگر دستی در ساخت‌ وساز داشته باشید که بدون شک با مفهوم تیغه

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button