زیرسازی نما

زیرسازی نما در واقع عملیاتی است که باید برای اجرای برخی از نماها به کار برده شود. زیر سازی نما درواقع بستری است که می توانید با توجه به طرح معمار، نمای طراحی شده را اجرای کنید. در گذشته به دلیل آجری بودن سطح بیرونی ساختمان، نیاز چندانی به شاسی کشی نبود؛ ولی امروزه به دلیل وجود دیوارهای بتنی در سازه، صیقلی بودن ستون های فلزی و همچنین الزامات آیین نامه ها برای پایدارسازی نما، باعث شد تا زیر سازی نما مورد توجه قرار بگیرید.

با توجه به این که روز به روز به تنوع نماهای ساختمان افزوده می شود، نحوه اتصال و اجرای هر کدام از نماها نیز دچار تحولاتی شد. در ادامه تعاریف دقیقی از زیر سازه، اصول شاسی کشی نما و انواع زیر سازی نمای ساختمان مانند زیرسازی نمای رومی ، زیرسازی نمای خشک و… را ارائه خواهیم داد.

به طور معمول اجزای اصلی شاسی نما از نبشی، رابیتس، قوطی، میلگرد و گاهاً مقاطع IPE و ناودانی تشکیل شده است که می توان با برآورد مصالح، قیمت شاسی کشی نما را محاسبه شود. با تعیین نوع نمای ساختمان و مصالح بکار برده شده توسط پیمانکار ساختمان ، مهندس طراح می بایست نقشه های مرحله بعدی را تهیه کند.

بعد از مشخص شدن این موارد نوبت به مهندس محاسب می رسد تا به صورت دقیق با در نظر گرفتن جرم متریال نما و اثر زلزله، مقاطع پروفیل ها، ابعاد جوش، ضخامت پلیت ها و… را تعیین نماید. البته در نظر داشته باشید که  زیر سازی هر کدام از نماها از جمله شاسی کشی نمای سنگی ، زیر سازی نمای ترموود ، زیرسازی نما رومی و… با یکدیگر متفاوت خواهد بود و نباید همه آنها را به یک شیوه اجرا کرد.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

نکات اجرایی زیر سازی نما

زیر سازی نما اگر به صورت اصولی اجرا نشود، نمای ساختمان به درستی قرار نمی گیرد و ظاهر سازه را خراب می کند، برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است نکات اجرایی زیر را مد نظر داشته باشید:

  • در صورتی که نمای ساختمان سیمانی بود، پس از شاسی کشی نمای سیمانی و نصب رابیتس باید ملات خمیری (سیمان با پودر سنگ) را به نحوی پوشاند که چسبندگی ملات با زیرسازی افزایش بیابد.
  • زیرسازی نمای ترموود یا نماهای چوبی می تواند به دو صورت سیمانی یا فلزی در نظر گرفته شود. در صورت اجرای شاسی کشی فولادی، شما می ‌توانید قوطی 40*40 را با فاصله 50 سانتی متر در جهت عمود بر پروفیل های چوبی استفاده کنید.
  • برای زیر سازی نمای خشک شما باید ابتدا زیرسازی فلزی خود را متناسب با طرح نما اجرا کنید و بعد پروفیل های سپری و نبشی آلومینیومی را بر روی زیرسازی فلزی نصب نمایید تا در نهایت بتوانید نمای خود را اجرا کنید.
  • در مورد شاسی کشی نماهای سنگی ، به دلیل وزن بالای مصالح باید جوشکاری ها به دقت انجام شود و توسط شخص متخصص کنترل گردد؛ زیرا در صورت ضعیف بودن اتصالات زیرسازی، احتمال ریزش نما وجود داشته و خسارت های جانی و مالی را به همراه خواهد داشت.
  • برای اجرای زیرسازی نمای کامپوزیت ابتدا باید زیرسازی فولادی نما را انجام دهید و بعد به وسیله المان های آلومینیومی مانند زیر سازی نمای سرامیک خشک ، به زیر سازی اصلی به وسیله پیچ و مهره متصل کرده تا در نهایت بتوانید قطعات نما را نصب نمایید.
  • یکی ار نکات مهم درباره اجرای شاسی کشی نما این است که حتما تمام المان ها و قطعات بکار رفته در نما به صورت تراز و شاغول اجرا گردند. این مورد برای زیر سازی نما بسیار حائز اهمیت بوده و بر زیبایی نما تاثیر می‌گذارد.
  • برای حفظ ماندگاری اعضای زیرسازی باید بعد از جوشکاری قطعات فلزی، اتصالات با ضد زنگ پوشانده شوند تا به وسیله رطوبت مقاومت خود را از دست ندهند.
  • با توجه به گیردار بودن اتصال شاسی نما به سازه، به طراحی و اجرای اتصال دقت کافی نموده و نیروهای ماهری برای اجرا گزینش نمایید.

زیرسازی نمای خشک

زیر سازی نمای خشک بدین معناست که ملات و دوغاب برای نگه داری در پشت نما به کار نمی رود و از المان‌های عمودی و افقی فلزی، آلومینیومی و… برای اجرای این نوع نما استفاده می گردد. متریال های مختلفی وجود دارند که بعضا نیاز به ملات نداشته و در شرایط خاصی نباید ملاتی برای پایداری آن ها استفاده کرد. زیرسازی نمای سرامیک خشک نیز از این دسته زیرسازی ها است.

زیرسازی نمای سیمانی

زیرسازی این نوع نما از رابیتس، میلگرد و قوطی های فلزی تشکیل شده است که درواقع مخلوطی از ملات سیمان و پودرسنگ بر روی رابیتس پخش شده و نما را تشکیل می دهد. این نوع نما می تواند در رنگ های مختلفی اجرا شود و معمولا زیر سازی نمای سیمانی را برای اجرای طرح های خاص و متنوع استفاده می کنند.

زیرسازی نمای ترموود

ترموود در واقع متریال چوبی است که تحت دما و فشار بالا ساخته شده است که بتواند کارآیی مناسبی برای نما داشته باشد. زیرسازی این نوع نما به دو صورت سیمانی و فلزی قابل انجام است که هر کدام بر اساس نیاز و شرایط پروژه می تواند استفاده گردد.

زیرسازی-نما

زیرسازی نمای سنگ

با توجه به سنگینی این نوع نما، باید برای شاسی کشی نما سنگ از مقاطع قوی تری استفاده گردد و به نحوه اتصال شاسی به سازه دقت کافی به عمل آید. همانطور که اشاره کردیم بهتر است فرآیند جوشکاری این نما به درستی و با دقت کافی انجام شود.

زیرسازی نمای رومی

به دلیل طرح‌ های هندسی و قوس داری که در این نما وجود داشته است، اجرای زیرسازی نما رومی را مقداری دشوارتر می کند. شاسی کشی نمای رومی باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شده و حتما در اجرای المان های نگه دارنده قائم دقت کافی به عمل آید. در ویلای کلاسیک از این نوع زیر سازی استفاده می شود.

زیرسازی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت درواقع نمایی بسیار پرکاربرد است که در سبک های مدرن مدنظر طراحان است. برای اجرای شاسی کشی نما کامپوزیت باید متریال های مختلف و نحوه قرار گیری هر کدام را کنار یکدیگر در نظر بگیرید. در صورت اجرای چند نوع متریال در یک نما، بهتر است که مدیریت و زمان بندی لازم را برای اجرای هر متریال به ترتیب مشخص کنید تا نمایی یکپارچه و با استحکام کافی ساخته شود.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

اصول شاسی کشی نما در ساختمان

برای اجرای زیرسازی نمای ساختمان معمولا مراحل زیر در نظر گرفته می شود:

انتخاب نوع پروفیل

برای انتخاب نوع پروفیل های شاسی کشی باید نوع نمای خود را بررسی کنید. قاعدتاً نماهای سنگین تر، پروفیل های قوی تری را برای زیرسازی نیاز دارند. بعضاً ممکن است که کارفرما از قبل پروفیل هایی را خریداری کرده باشد که به دلیل صرفه جویی در مصالح، طراح مستلزم به استفاده از آن ها در طراحی گردد.

تهیه نقشه

در نقشه های نبشی کشی، معمولاً ابعاد دقیق پروفیل ها در قسمت های مختلف نما مشخص می شود. نقشه های اجرایی جزئیات خوبی برای اتصالات، جوش ها و قسمت های خمیده نما مشخص می کنند که باید توسط عوامل اجرا به درستی اجرا شوند.

اجرای شاسی کشی نمای ساختمان

در زیرسازی نما ابتدا به وسیله ریسمان و خط های تراز، طرح نما پیاده سازی می شود و بعد با استفاده از نقشه های تهیه شده، پروفیل های زیر سازی نصب و در نهایت نمای نهایی اجرا می گردد.

قیمت شاسی کشی نما و نمونه قرارداد

برای تعیین هزینه شاسی کشی نما  باید پارمترهای متنوعی را مدنظر قرار دهید. پارامترهایی مانند نوع نما، پروفیل های زیرسازی، متراژ، ارتفاع زیرسازی و قوس های نما بسیار در قیمت دهی تاثیرگذار هستند.

برخی از پیمان کاران بر اساس متر مربع نما‌ قیمت را بیان می کنند که معمولا رنج قیمتی به دلیل تنوع نماها متفاوت بوده و تقریبا بین 35 تا 180 هزار تومان است. تفاوت زیاد میان حداقل و حداکثر قیمت نیز به دلیل سختی اجرا و نوع نما در نظر گرفته شده است.

در برخی موارد دیگر با توجه به میزان جرم پروفیل ها ، قیمت گذاری انجام می گیرد. این مبنا بر اساس هر کیلوگرم از اجرای زیرسازی می باشد و بصورت معمول با سنگین تر شدن نمای ساختمان ، هزینه ها نیز افزایش می باشد.

برای قرار دادهای اجرای شاسی نما بهتر است تمام موارد را از جمله نحوه قیمت دهی، زمان تحویل، تاخیر در زمان تحویل و… را در نظر بگیرید. بدین منظور جهت اطلاع از شرایط و جزئیات نمونه قرارداد شاسی کشی نما می توانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید.

کلوک مجری انواع زیر سازی نما

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری حرفه ای ، مجری انواع شاسی کشی نما از قبیل سنگ ، کامپوزیت ، نمای رومی ، ترموود و نمای سیمانی می باشد. استفاده از بروزترین تجهیزات ، توجه به نکات ایمنی ، پیش برد پروژه با توجه به زمان برنامه ریزی شده و تعامل کامل با کارفرمایان از جمله ویژگی های کلوک می باشد. از دیگر خدمات شرکت کلوک می توان به اجرای انواع اسکلت بتنی ، همکاری و مشارکت ساخت و ساز ، مجری انواع سقف های مختلف و مدیریت پیمانکاری پروژه های گوناگون اشاره کرد.

پرسش و پاسخ

زیر سازی یا شاسی کشی نما درواقع بستری است که می توانید با توجه به طرح معمار، نمای طراحی شده را اجرای کنید.

شاسی کشی نمای سنگی ، نما کامپوزیت ، نمای رومی ، ترموود و نمای سیمانی از جمله این موارد می باشند.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
تیغه-چینی-با-بلوک

تیغه چینی

تیغه چینی اگر دستی در ساخت‌ وساز داشته باشید که بدون شک با مفهوم تیغه

ویلای-دوبلکس-کلاسیک

ویلای کلاسیک

ویلای کلاسیک یکی از چشمنواز ترین مدل های طراحی و ساخت ویلا ، ویلای کلاسیک

اجرای-اسکلت-بتنی-وافل

اسکلت بتنی وافل

اسکلت بتنی وافل پیش از ورود به مبحث اسکلت بتنی وافل بد نیست بدانید که

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button