تهاتر ملک

معاملات ملک در بازار امروز روش های گوناگونی دارند. تهاتر ملک نیز یکی از روش های این معامله است‌. تهاتر ملک در لفظ عامه با عنوان تاخت زدن شناخته می‌شود. که به معنای معاوضه یک ملک با ملک دیگر است. در معاوضه ملک باید دقت شود تا هیچ یک از طرفین با معاوضه زمین یا ملک خود دچار ضرر و زیان نشوند و به عبارتی معامله برد برد باشد.
اطلاع از قوانین و تبصره های حقوقی در خصوص تهاتر به شما کمک می‌کند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید. پس اگر قصد انجام معامله ای از نوع معاوضه ملک دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. تهاتر را می‌توان نسخه جدید معاملات پایاپای دانست که از دیرباز در میان اقوام گوناگون رواج داشته است. البته امروزه تهاتر ساختمان با قوانینی انجام می‌شود که منافع طرفین در آن رعایت گردد.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

معنی تهاتر ملک چیست؟

تهاتر به معنی برابری و مساوات است و همانطور که از معنای آن بر می آید برای برقراری عدالت میان دو طرف است. تهاتر زمانی مفهوم واقعی خود را پیدا میکند که طرفین قرارداد نسبت به یکدیگر همزمان هم بدهکار باشند و هم طلبکار.

نکات قابل توجه

یکی از مهمترین بخش ها در تهاتر مشخص کردن ارزش مالی عوضین است. لازم است یک کارشناس بی طرف و منصف بهای املاکی که قرار است با هم معاوضه شوند را مشخص نماید. در اکثر موارد قرارداد تهاتر ملک زمانی انجام میشودکه عوضین ارزش مالی یکسان یا نزدیک به هم داشته باشند. البته اگر به این صورت نباشد باز هم میتوان اقدام به معاوضه ملک کرد. به شرطی که ما به التفاوت عوضین پرداخت شود.

قرارداد-تهاتر-ملک-با-مصالح

قانون تهاتر ملک

با توجه به شرایط اقتصادی بدیهی است که بسیاری ریسک فروش منزل مسکونی شان را قبول نمیکنند. چرا که میپندارند ممکن است در فاصله فروش تا خرید منزل جدید نوسانات بازار ملک قیمت ها را دست خوش تغییر کند.
تهاتر ملک را یک قانون لازم گویند. به این معنی که در قانون تهاتر ملک تنها قانون گذار اجازه فسخ قرارداد را دارد و هیچ یک از طرفین (فروشنده یا خریدار) نمیتوانند آن را منحل کنند. پس از عقد قرارداد مالکیت ملک در اختیار انتقال گیرنده و مالکیت عوض قراردادی (ملک، زمین، مصالح و یا هر چیزی که در ازای آن تحویل میشود) در اختیار انتقال دهنده خواهد بود. اگر انتقال دهنده را فروشنده و انتقال گیرنده را خریدار بدانیم لازم است خریدار عوض قراردادی را در تاریخ مقرر و با رعایت شرایط ذکر شده به فروشنده تحویل دهد.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

قرارداد تهاتر ملک

در بند اول قرارداد لازم است مشخصات طرفین معامله کامل و به درستی وارد گردد. این مشخصات شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی و نشانی است. معاوض و متعاوض و یا طرف اول و طرف دوم عناوینی است که در این قرارداد به طرفین تهاتر اختصاص داده شده است.

بند دوم قرارداد توضیحاتی در خصوص عوضین است که با کلمات عوض و معوض از هم تفکیک شده اند. در انتهای این بند عنوان شده است که عوض در ازای معوض از سمت معاوض به متعاوض تحویل داده میشود.

بخش بعد مربوط به تعیین ارزش املاک است. مبلغ ملک عوض و معوض باید به صورت دقیق در قرارداد معاوضه ملک عنوان گردد.

در صورتی که شرایط خاصی مد نظر طرفین قرارداد باشد لازم است آن ها را تحت عنوان شروط قرارداد ذکر نمایند. این بخش را یکی از مهمترین بخش های قرارداد میدانند چرا که عمل به تعهدات ذکر شده در آن لازم است. به عنوان مثال تاریخ دقیق تحویل ملک معوض و متعوض باید در این بخش ذکر گردد.

همچنین میتوانید جزئیات املاک مورد تهاتر و مواردی را که طرف مقابل (معاوض یا متعاوض) متعهد شده است به آن ها عمل کند را بیان نمایید. البته دقت داشته باشید که قرارداد خارج از توافقات اولیه تنظیم نشده باشد و متن را پیش از امضاء به صورت دقیق بخوانید.

در صورتی که قرارداد شما از نوع پیش فروش (یا پیش خرید است) و بنا دارید با تحویل ملک، در آینده ملکی را -که هنوز ساخته نشده است- تحویل بگیرید نمیتوانید از قرارداد تهاتر ملک استفاده کنید. چرا که این قرارداد در رابطه با اموال عینی سندیت دارد و سازه ای که هنوز ساخته نشده است، فاقد اعتبار کافی برای تهاتر است.

البته در صورتی که اصرار به این کار دارید میتوانید از سایر قراردادهای مربوطه همچون قرارداد پیش فروش آپارتمان استفاده کنید. 

اگر چکی به عنوان ضمانت نامه عمل به تعهدات رد و بدل گردیده است باید به این مسئله در بخش مربوط به وثیقه و تضمین اشاره شود. همچنین لازم است مبلغ، بانک صادرکننده و شماره چک در این بخش به درستی مشخص گردد. البته مواردی که به عنوان ضمانت یا وثیقه در قرارداد، در این بخش میگنجند محدود به چک نیستند و موارد متعددی را شامل خواهند شد.

قانون-تهاتر-ملک

قرارداد تهاتر ملک با مصالح

تهاتر انواع و اقسام مختلفی دارد. تهاتر ملک با ملک ، با خودرو ،  با کالا از معروف ترین انواع تهاتر هستند. تهاتر  ملک با مصالح ساختمانی نیز یکی از انواع تهاتر است. تهاتر ملک با مصالح ساختمانی اگر در زمان ساخت آپارتمان باشد برای سازندگان واحدهای مسکونی یک مزیت فوق العاده محسوب میشود. چرا که بدون کاهش نقدینگی میتوانند در ازای آپارتمان های در حال ساخت یا ساخته شده شان همه یا بخشی از مصالح مورد نیازشان را دریافت نمایند.

در قرارداد تهاتر ملک با مصالح مالکیت آپارتمان (یا تعدادی از واحد های آن) در اختیار کسی خواهد بود که مصالح مورد نیاز در فرآیند ساخت را فراهم آورده است. به همین منظور باید یک قرارداد دوطرفه میان طرفین عقد گردد.

حال این سوال مطرح میشود که چرا قرارداد تهاتر ملک با مصالح؟ رکود اقتصادی و  تورم یکی از دلایلی است که سبب افزایش اهمیت این نوع تهاتر میشود. چرا که کمک میکند تا در شرایط رکود اقتصادی امکان خرید و فروش ملک در ازای تحویل مصالح وجود داشته باشد.

تهاتر با مصالح ایراداتی هم دارد. ممکن است ارزش گذاری واقعی روی مصالح انجام نشود و این مسئله سبب سوء استفاده یکی از طرفین قرارداد گردد. همچنین احتمال اینکه کیفیت مصالح مغایر با چیزی باشد که در قرارداد ذکر شده است وجود دارد.

تهاتر-ملک-چیست

مزایا و معایب تهاتر ملک

تهاتر ملک همچون سایر معاملات مزایا و معایبی دارد که بهتر است پیش از هر گونه اقدامی در این خصوص از آن ها با خبر باشید.
یکی از مهمترین مزیت های این معامله در این است که سبب صرفه جویی در زمان و هزینه های مربوطه خواهد شد. همچنین با حفظ ارزش پول در روند تغییر ملک ریسک کمتری را تجربه خواهید کرد. همچنین در صورت عقد قرارداد معاوضه به صورت درست و اصولی مشکلات حقوقی و یا کلاه برداری هایی که ممکن است در حوزه معاملات ملکی پیش بیایند به حداقل خواهد رسید.
البته با وجود مزایای ذکر شده معاوضه ملک معایبی هم دارد. یکی از مهمترین معایب آن قیمت گذاری اشتباه ملک است. به همین دلیل توصیه میکنیم که به هیچ عنوان به نظرات یک کارشناس برای قیمت گذاری عوضین اکتفا نکنید.
نسبت به قراردادهای بیع (خرید و فروش) در معاوضه ملک مواردی همچون انتقال سند و اجرای تعهدات مالی با تعویق بیشتری انجام میشود. همچنین در دراز مدت ممکن است ارزش ملک های مورد معاوضه دست خوش تغییر گردیده و یکی از دوطرف دچار ضرر و زیان شود.
تهاتر ملک نیز همانند هر قرارداد دیگری نیاز به تحقیق و بررسی دارد. برای انجام یک معامله پایاپای که رضایت طرفین را در بر داشته باشد لازم است شرط انصاف را رعایت کنید.

پرسش و پاسخ

تهاتر ملک با ملک ، با خودرو ، با کالا و همینطور تهاتر با مصالح ساختمانی از معروف ترین انواع تهاتر در بخش ملک می باشد.

یکی از مهمترین مزیت های این معامله در این است که سبب صرفه جویی در زمان و هزینه های مربوطه خواهد شد. همچنین با حفظ ارزش پول در روند تغییر ملک ریسک کمتری را تجربه خواهید کرد.

سایر

مقالات کلوک
ویلای-دوبلکس-کلاسیک

ویلای کلاسیک

ویلای کلاسیک یکی از چشمنواز ترین مدل های طراحی و ساخت ویلا ، ویلای کلاسیک

مجری-سقف-بابلدک

سقف بابل دک

سقف بابل دک سقف بابل دک یا همان سقف عرشه حبابی رویکردی جدید در به

مجری-سفت-کاری

پیمانکار سفت کاری

سفت کاری ساختمان برای احداث یک ساختمان مراحل و قسمت های مختلفی وجود دارد. اولین

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button