قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

در صورتی که ملکی قدیمی و یا زمینی در اختیار دارید، می توانید آن را به سازندگان املاک بسپارید. اینکار در واقع یک نوع شراکت جهت ساخت ملک قدیمی و تبدیل آن به یک ساختمان نوساز و پیشرفته است. لازمه اینکار انعقاد قرارداد بین طرف مالک و سازنده می باشد. قرارداد مشارکت در ساخت در واقع همان پیش نیاز و شرط توافق است. در متن این قرارداد می بایست به یک سری نکات مشخصی اشاره شود تا در آینده از بروز هرگونه سوء تفاهم جلوگیری کرد.

در این مقاله قصد داریم به نکات و نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت آپارتمان ، ویلا و زمین اشاره کنیم. در تنظیم قرارداد نیاز است به چند نکته کلیدی توجه داشته باشیم و حتما در تعهدات به آنها اشاره نماییم. در ابتدا باید مطمئن شد که ملک به نام شخص باشد و یا اجازه قانونی اینکار را داشته باشد. همنیطور زمین دارای سند رسمی باشد. موضوع بعدی اشاره به آورده طرفین است که بصورت شفاف مشخص شود. تعیین میزان سود و زیان ، مدت زمان اجرای پروژه و ضمانت اجرای تعهدات طرفین و در آخر شرایط فسخ قرارداد از جمله مهمترین موارد می باشند.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز

با شنیدن نام قرارداد مشارکت در ساخت و ساز ممکن است بلافاصله قرارداد مشارکت در ساخت ملک به ذهنتان خطور کند. دلیلش هم این است که در سال‌های اخیر خانه‌های کهنه و کلنگی زیادی به مشارکت در ساخت داده‌شده‌اند. در نهایت نیز به صورت آپارتمان‌هایی تر و تازه و معمولاً چندین واحده به مالک تحویل داده‌شده است.

مهم‌ترین دلیل رواج قرارداد مشارکت در ساخت و ساز املاک به گرانی قیمت خانه مربوط می‌شود؛ در نتیجه سازندگان ترجیح می‌دهند هزینه ساخت و ساز در املاک کلنگی را بپردازند تا این که بخواهند مستقیماً ملکی را بخرند. در آخر هم بدون دردسر چند واحد آپارتمان دریافت کنند. از این‌ها که بگذریم انواع قرارداد مشارکت در ساخت به اینصورت است :

  • حالت اول : طرف اول زمین را ارائه دهد و طرف دوم هزینه های ساخت و ساز را بر عهده میگیرد.
  • حالت دوم : دو طرف توافق کنند که عملیات به صورت مرحله ای در هر قسمتی که به انجام رسید ، بر اساس توافق از پیش تعیین شده یک سهم مشخص از زمین به سازنده منتقل شود.
  • حالت سوم : طرفین توافق کنند زمانی که پروژه به مرحله مشخصی رسید ، مالک زمین وکالت بلاعزلی برای انتقال میزان سهم مشخص به نام فرد سازنده بدهد. گاهی ممکن است بر اساس توافق طرفین ، در شروع پروژه 3 دانگ از زمین به نام سازنده منتقل شود.

این موارد نمونه هایی از قراردادهای مشارکت در ساخت می باشد که می توان در ساخت آپارتمان ، ساخت ویلا ، ساخت زمین ، مجتمع تجاری ، کارخانه ، هتل ، سوله و غیره بکار برد.

قرارداد-مشارکت-در-ساخت-و-ساز

جزئیات قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

ماده – 1

نظر به اينكه، آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ………….. صادره از ……………… ساكن ………………(كه از اين پس طرف اول قرارداد ناميده خواهد شد). مالک پلاک فرعی ……………… از اصلی ……………… اراضی ……………… بخش ………………واقع در ……………… است و قصد احداث بنا در پلاک مذكور را دارد و نظر به اينكه آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ……………… صادره از ……………… ساكن ………………(كه از اين پس طرف دوم قرارداد ناميده خواهد شد) امكاناتی مالی لازم را جهت احداث بنا در ملك موصوفه دارد، به منظور احداث بنا در پلاک مذكور و شركت در عرصه و اعيان پلاک مزبور اين قرارداد بين طرفين منعقد شد.

ماده – 2

ارزش عرصه در تاريخ عقد قرارداد معادل ……………… ریال (…………………………تومان) برآورد شده و مورد قبول طرفين است.

ماده – 3

مقرر شد طرف دوم بنايی با مشخصات و طبق نقشه‌ای كه پيوست اين قرارداد و جزء لاينفک آن است و به  امضای طرفین رسیده، در پلاک مذکور احداث کند.

تبصره 1- طرف دوم مكلف است بنا را دقيقا بر مبنای پروانه شهرداری و نقشه‌های مصوب احداث نمايد.
تبصره 2- طرف دوم مكلف است كليه ضوابط و قوانين مربوط به عمليات ساختمانی و اصول ايمنی را رعايت كند و طرف اول در اين خصوص مسئوليتی ندارد.

ماده – 4

طرف دوم مكلف است فتوكپی كليه اسناد هزينه را اعم از اسناد خريد اجناس يا دستمزدها امضا كرده در پايان هر هفته در اختيار طرف اول قرار دهد. همچنين مكلف است صورتحسابی در دو نسخه ترتيب دهد و در پايان هر هفته نسخه ثانی صورتحساب را امضا كرده در اختيار طرف اول بگذارد. مدارك و صورتحسابهای مذكور ملاک محاسبات و روابط مالی طرفين خواهد بود.

ماده – 5

پس از آنكه هزينه‌های انجام شده از جانب طرف دوم طبق مدارك ماده 4 به ارزش عرصه(طبق ماده 2) بالغ شده مابقی هزينه ساختمان تا اتمام بنا بالمناصفه پرداخت خواهد شد. به اين منظور طرفين حساب جاری مشتركی در بانك ……………… افتتاح كرده‌اند كه برداشت از آن با دو امضا انجام می‌شود. طرفين مكلفند كليه وجوهی را كه برای مصرف در ساختمان لازم است به اين حساب واريز كنند و كليه پرداخت‌ها را نيز از اين حساب انجام دهند.

ماده – 6

طرف دوم مكلف است بنا را مبنای برنامه زمان‌بندی شده‌ای كه به عنوان ضميمه شماره 2 اين قرارداد به امضای طرفين رسيده احداث كند.

ماده – 7

پس از اتمام بنا، طرف اول مكلف است نسبت به تنظيم سند رسمی انتقال سه دانگ مشاع از ملک(اعم از عرصه و اعیان) به طرف دوم اقدام کند.

تبصره 1- كليه هزينه‌های لازم برای تنظيم سند رسمی انتقال (اعم از ماليات‌ها و عوارض و جرايم و هزینه تفکیک و غیره) بالمناصفه پرداخت خواهد شد.

تبصره 2- انتقال رسمی ظرف هفتاد و پنج روز از تاريخ صدور گواهی پايان ساختمان بايد انجام شود.

ماده – 8

طرف اول در صورت تاخير در ايفای تعهد موضوع ماده 7 مكلف است بابت هر روز تاخير مبلغ ……………… ریال به طرف دوم بپردازد. پرداخت اين وجه مسقط تعهد طرف اول نخواهد بود و انتقال سه دانگ بايد انجام شود.

ماده – 9

در صورت بروز اختلاف در تفسير يا اجرای اين قرارداد آقای ……………… به نشانی ……………… ……………………………………………….. كه ضمن قبول داوری اين قرارداد را امضا كرده اند، در خصوص مورد به عنوان داور دارای حق صلح و سازش اظهارنظر خواهند كرد و رای ايشان برای طرفين قطعی و لازم الاجرا و غير قابل اعتراض است.

ماده – 10

اين قرارداد كه مشتمل بر ده ماده و چهار تبصره است در تاريخ ……………… در ……………… بين طرفين امضا و مبادله شد. تعداد نسخ …………….. هر نسخه در ……………… صفحه و با اعتبار واحد است.

امضای طرف اول قرارداد             امضای طرف دوم قرارداد              امضای داور

این موارد نمونه ای از یک قرارداد مشارکت در ساخت بود. امکان اضافه کردن شرایط بیشتر با توافق طرفین نیز وجود دارد.

نکات مهم انعقاد قرارداد

اکنون که با قرارداد مشارکت در ساخت و ساز و انواع آن آشنا شده‌اید، قصد داریم یک سری از نکات مهم و اساسی را در اختیارتان بگذاریم. نکاتی که به هنگام بستن قرارداد مشارکت در ساخت املاک حتماً باید مدنظر طرفین قرار بگیرد.

  • طرفین قرارداد مشارکت در ساخت املاک باید در تقسیم سود و میزان مشارکت به موارد زیر توجه کنند: نرخ تورم، قیمت روز مسکن و به طور کلی اوضاع و احوال اقتصادی.

  • حواستان باشد که در محاسبه هزینه‌های ساخت و ساز به شهر و منطقه مورد نظر نگاه کنید؛ چرا که قیمت هر متر مربع آپارتمان تازه ساز در هر شهر و هر منطقه متفاوت با سایرین است.

  • در قرارداد مشارکت در ساخت ویلا و دیگر قراردادها عرف خاصی برای تعیین سهم وجود دارد. به این شکل که سهم مالک و شرکت پیمانکار از 50 الی 55 درصد محاسبه می‌شود؛ یعنی صاحب زمین یا ملک در پروژه 55 درصد سهم دارد و 45 درصد آن به پیمانکار تعلق می‌گیرد.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

(با این حال هیچ اجباری به این نوع تقسیم سود وجود ندارد. بلکه سهم مالک و پیمانکار می‌تواند به نسبت 60 به 40 درصد نیز محاسبه شود. در هر صورت تعیین سهم بر اساس توافق دو طرفه انجام می‌گیرد و محدودیتی در آن وجود ندارد.)

  • از تعیین ضمانت اجرایی قرارداد مشارکت در ساخت غافل نشوید.

  • پیش از شروع مشارکت در ساخت و ساز، سازنده موظف است مبلغی را به صورت بلاعوض به مالک بپردازد. به این دلیل که بتواند جایی را برای سکونت خود و خانواده‌اش دست و پا کند.

  • حتماً برای قرارداد حق فسخ پیش‌بینی کنید. در این صورت هر یک از طرفین که به تعهدات خود عمل نکند، دیگری دستش باز است تا قرارداد را برهم بزند.

  • لازم است در قرارداد قید شود چنانچه پروژه در مدت قراردادی به پایان نرسد، طرف متضرر حق فسخ یا دریافت ضرر و زیان را دارد.

  • در قراردادهای مشارکت بهتر است به جای سفته از چک‌های معتبر بانکی استفاده شود. به این ترتیب برای حل مشکلات احتمالی آینده راحت‌تر می‌توان اقدام قانونی نمود.

  • توصیه می‌کنیم طرفین مشارکت فرد یا افرادی را به عنوان داور تعیین کنند تا برای حل اختلافات احتمالی میانشان قضاوت کند.

  • از همان زمان انعقاد قرارداد کلیه وظایف طرفین قرارداد باید مشخص و تعیین شود. جز این باشد متن نوشته شده فرقی با فرم خام قرارداد مشارکت در ساخت ندارد!

  • قابل‌توجه مالکین، اگر در قرارداد مشارکت طرف حسابتان شرکت‌های پیمانکاری است، ابتدا از میزان معتبر بودن آنها مطمئن شوید و سپس قرارداد را امضا کنید. نکته دیگر این که دقت کنید مهر شرکت و امضای نماینده رسمی و قانونی آن پای قرارداد بخورد.

کلوک مشارکت کننده در ساخت و ساز

شرکت ساختمانی کلوک سازنده برتر منطقه یک تهران ، آماده مشارکت ساخت و ساز پروژه هایی با مقیاس مختلف می باشد. از دیگر خدمات کلوک می توان به مدیریت پیمان ساخت و همینطور مجری انواع اسکلت بتنی اشاره کرد.

برای اجرای بهتر پروژه ها و صرفه جویی در زمان و هزینه ، به پیمانکار ساختمان نیاز دارید. پیمانکاری که در اجرای اهداف خود تمامی توان را بکار گیرد و مطابق با نقشه پیش رود. از این جهت کلوک تضمین بهترین خدمات و کیفیت ممکن را به همکاران و سرمایه گذاران محترم می دهد.

توجه داشته باشید که نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت باید در همه انواع مختلف آن پیاده شود. تفاوتی ندارد که قرارداد شراکت جهت ساخت ویلا در شمال را امضا کرده‌اید یا قرارداد مشارکت در ساخت املاک مدنظرتان است یا حتی ممکن است قصد انعقاد قرارداد مشارکت در زمین را داشته باشید.

 در هر صورت بدانید نحوه نوشتن این مدل قرارداد طبق موارد ذکرشده است. نکات بالا را حتماً در قرارداد مشارکت در ساخت ملک اعمال کنید؛ البته با دانلود و مشاهده قرارداد مشارکت در ساخت word یا pdf همه‌چیز دستتان می‌آید.

قرارداد-مشارکت-در-ساخت

پرسش و پاسخ

قرارداد مشارکت جهت ساخت آپارتمان ، ساخت ویلا ، ساخت زمین ، مجتمع تجاری ، کارخانه ، هتل ، سوله و غیره از نمونه های این مدل قرارداد می باشند.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
زیرسازی-نما-ساختمان

زیر سازی نما

زیرسازی نما زیرسازی نما در واقع عملیاتی است که باید برای اجرای برخی از نماها

مجری-سفت-کاری

پیمانکار سفت کاری

سفت کاری ساختمان برای احداث یک ساختمان مراحل و قسمت های مختلفی وجود دارد. اولین

اسکلت-بتنی-متری-چند

هزینه ساخت اسکلت بتنی

هزینه اسکلت بتنی فوندانسیون، سقف، مقدار میلگرد مصرف‌شده را باید جزو فاکتورهایی بدانیم که تأثیر

اجرای-سقف-وافل

پیمانکار سقف وافل

پیمانکار سقف وافل سقف وافل جزو سازه‌های ساختمانی نوظهوری است که برای ساخت‌وساز سقف‌هایی با

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button