تیغه چینی

اگر دستی در ساخت‌ وساز داشته باشید که بدون شک با مفهوم تیغه چینی آشنایی کاملی دارید. برای آن دسته از افراد ناآشنا نیز پیشنهاد مطالعه این مطلب را می‌دهیم. تیغه چینی یا همان دیوار چینی درواقع یک اصطلاح مربوط به سفت کاری ساختمان است. بگذارید این‌طور بگوییم احداث یک بنا با کندن پی شروع می‌شود. سپس فوندانسیون اجراشده و اجزایی همچون ستون، تیر، سقف ساخته می‌شوند. در انتهای این پروسه هم مصالح مناسب برای دیوار چینی با استفاده از ملات روی هم قرار می‌گیرند. همان‌طور که اشاره شد دیوار کشی بسته به نوع مصالح، انواع گوناگونی دارد. از جمله آن می‌توان به تیغه چینی با سفال ، تیغه چینی با بلوک ، تیغه چینی با لیکا و تیغه چینی با ملات گچ اشاره کرد.

بعد از به سرانجام رسیدن تیغه چینی در ساختمان ، مرحله سفت‌کاری تمام می‌شود. با این حساب تمام شدن تیغه چینی مصادف با آغاز نازک کاری است. لازم به ذکر است که دیوارچینی ساختمان باید طبق اصول ساخت و ساز انجام گیرد. در این شرایط استفاده از مصالح مناسب برای دیوارچینی اهمیت زیادی دارد. در نتیجه مبادا فکر کنید که یک شخص عادی از پس اینکار برمی‌آید. به ‌منظور پیاده‌سازی هرچه بهتر تیغه چینی داخل ساختمان ، لازم است که به سراغ افراد متخصص در این حوزه بروید.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

انواع تیغه چینی ساختمان

همان‌طور که متوجه شدید تیغه چینی داخل ساختمان به تفکیک شدن بخش های مختلف فضای داخلی منتهی می‌شود. دیوارها نیز بخش‌های درونی یک بنا را از هم جدا می‌کنند. از سوی دیگر دیوار با تحمل وزن ساختمان به تأمین امنیت آن می‌پردازد. با توجه به نقش مهم دیوارها، انتخاب مصالح مناسب‌‌‌ برای دیوارچینی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. از طرفی همین تنوع مصالح باعث ایجاد گوناگونی در کشیدن دیوار می‌شود. در نتیجه انواع دیوار چینی ساختمان به‌صورت تیغه چینی با بلوک سفالی ، تیغه چینی با ملات گچ و غیره ظاهر می گردد.

تیغه-چینی-با-سفال

بهترین مصالح برای دیوار چینی

دیوار چینی صرف‌نظر از مصالح به‌کاررفته، باید بر اساس دستور کار تیغه چینی و اصول دیوارکشی انجام شود. در این صورت است که به همان نتیجه دلخواه، ایده آل و مهم‌تر از همه استاندارد می‌انجامد. در ادامه به بررسی مختصری از انواع تیغه دیوار می‌پردازیم. امید است که پس از مطالعه مطلب ، به‌راحتی بتوانید بهترین مصالح برای دیوارچینی را انتخاب نمایید.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

تیغه چینی با سفال

تیغه چینی در ساختمان با استفاده از سفال جزو روش‌های نسبتاً نوین به حساب می آید. این شیوه جایگزین دیوارکشی با آجر شده است؛ چراکه بلوک‌های سفالی سبک‌تر هستند و درنتیجه چیدن دیوار داخل ساختمان با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ زیرا سفال‌ها از یک سو توخالی بوده و از سوی دیگر نسبت به آجر وسیع‌ ترند. دیوار چینی با سفال امروزه بسیار کاربرد دارد

همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا تیغه چینی سفال گزینه محبوب‌تری برای ساخت‌وسازهای امروزی باشد. توجه داشته باشید که تیغه چینی با بلوک سفالی را نمی‌توان کاملاً بی‌عیب و ایراد دانست. شکننده بودن سفال‌ها بزرگ‌ترین معضل در این نوع محسوب می‌شود.

همین شکنندگی موجب پایین آمدن انعطاف‌پذیری بلوک‌های سفالی نیز می گردد. به‌طوری که آن‌ها را به آسانی نمی‌توان به تکه‌های گوناگون تبدیل کرد. در این نوع دیوارچینی از بلوک‌های سفالی به صورت یک لایه استفاده می‌شود. این بلوک‌ها ضخامتی در حدود 10 سانتی‌متر دارند. به اینکار سفال چینی نیز گفته می شود.

تیغه چینی با بلوک سیمانی

در میان مصالح مناسب برای دیوارچینی، بلوک‌های سیمانی نقش پررنگی دارند. دلیلش هم مقاومت بالای آن‌ها است. در نتیجه تیغه چینی با بلوک نسبت به سایر انواع تیغه چینی دیوار جایگاه ویژه‌ای دارد. در دیوارچینی با بلوک سیمانی از بلوک‌هایی با ضخامت 10 سانتی‌متر استفاده می‌شود.

بلوک‌ها به وسیله ملاتی از جنس سیمان و ماسه روی هم قرار می‌گیرند. تیغه چینی با بلوک سیمانی در نهایت به ایجاد دیوار داخلی منجر می‌شود. سری اول بلوک‌های سیمانی وزن سنگینی داشتند و همین موضوع باعث ایجاد معایبی در ساختمان می‌شد. از جمله این عیوب را می‌توان در تحمیل باری اضافه و مرده به ساختمان دانست. ساخت خانه با بلوک سیمانی امروزه بیشتر در مناطق مرطوب و پر بارش دیده می شود. دیوارچینی با بلوک مناسب برای دیوارهای خارجی و جداکننده محیط داخلی از فضای کوچه و خیابان می باشد.

تیغه-چینی-دیوار

تیغه چینی با لیکا

همان طور که گفته شد بلوک‌های سیمانی اولیه وزن زیادی داشتند و موجب مشکلاتی می شدند. در حل این دردسرها، بلوک‌های سبکی به نام لیکا وارد بازار شدند. این بلوک‌ها نیز از جنس سیمان‌اند.

 منتها در ساخت آن‌ها سنگدانه های سبک رسی جایگزین سنگدانه های معمولی شده‌است. به همین دلیل که وقتی صحبت از تیغه چینی سبک می‌شود بلافاصله پای بلوک‌های لیکا به میان می‌آید. اگرچه مشکل اضافه‌وزن در بلوک‌های لیکا حل‌شده است اما آن‌ها نیز همانند بلوک‌های سیمانی انعطاف چندانی ندارند. با این حساب مشکل شکنندگی در بلوک‌های لیکا نیز وجود دارد؛ بنابراین برای تیغه چینی با لیکا حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید.

تیغه چینی با ملات گچ

همان طور که پیش‌تر اشاره‌ای کوچک کردیم، ملاتی که در دیوارچینی استفاده می‌شود ترکیبی از ماسه و سیمان است؛ اما بد نیست بدانید که در یک سری از قسمت‌های ساختمان تیغه چینی باید نازک‌تر انجام شود. در چنین شرایطی ملات گچ جایگزین ملات ماسه و سیمان می‌گردد.

دستور کار اجرای تیغه چینی

اولین اصل در دیوارکشی این است که محل دیوارچینی را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید. توجه داشته باشید که در پروژه‌هایی با مقیاس وسیع از دوربین‌های نقشه‌برداری استفاده می‌شود.

این دوربین‌ها محل دیوارهای داخلی و درواقع نقطه شروع تیغه را تعیین می‌کنند. گام بعدی در دستور کار تیغه چینی تهیه مصالحی همچون ملات و تیغه است. در همین حین لازم است فکری برای ابزارآلات نیز شود. از جمله ابزار ساختمانی استاندارد دیوار کشی ساختمان می‌توان به متر، شاغول و تراز، استانبولی، ماله، شمشه و ریسمان اشاره کرد.

سومین مرحله شامل آبپاشی کردن محل تیغی چینی است. این کار با استفاده از ماله انجام می‌شود. طبق دستور کار تیغه چینی ، آبپاشی ملات باعث چسبیدن آن به کف می‌شود. در قدم بعدی ملات بر سطح زمین ریخته می‌شود و با ماله آن را صاف می‌کنند.

چهارمین اصول دیوارکشی قرار دادن آجری در دو طرف دیوار است. این آجر نقش تراز را ایفا می‌کند. توجه داشته باشید که در هر طرف دیوار یک آجر گذاشته می‌شود. مجموعاً دو آجر داریم که از طریق ریسمان به هم اتصال می‌یابند. می‌بینید که حالا یک تراز افقی برای یک رج آجر داریم.

 نکته دیگر در استاندارد تیغه چینی ساختمان ، زنجاب کردن آجرها است. به این معنا که آجر را برای مدت زمانی حدود سی دقیقه در بشکه آب قرار می‌دهند؛ زیرا آجری که از کوره درمی‌آید خشک است و تمایل زیادی به جذب آب ملات دارد. به کمک زنجاب، آجرها سیراب می‌شوند و دیگر کاری به آب موجود در ملات ندارند. اکنون نوبت این می‌رسد که آجرهای سیراب شده از یک سوی دیوار به سوی دیگر آن چیده شوند.

توجه داشته باشید که با چیده شدن رج اول دیوار حتماً باید به سراغ تراز لوبیایی بروید. در این صورت است که سطح عمودی دیوار تراز می‌شود. نکته کلیدی در دستور کار تیغه چینی رعایت فاصله میان هر تیغه است؛ یعنی چیزی به اندازه یک‌بند انگشت بین هر یک از تیغه‌ها را فضای خالی بگذارید.

آخرین گام در اصول دیوار کشی ریختن ملات روی اولین رج از آجر است. در واقع اجرای دیوار چینی ساختمان این‌گونه آغاز می‌شود. حال که صحبت از استاندارد تیغه چینی ساختمان است یادتان نرود که هر رج دیوار چیده شده را با شاقول بسنجید. در این صورت آجرهای عمودی در یک راستا قرار می‌گیرند. موضوع مهم دیگر مقدار ملات است یعنی همه لایه‌های ملات را به مقدار مساوی و یک سانتی‌متری در نظر بگیرید.

کلوک مجری انواع تیغه چینی سفالی ، سیمانی و لیکا

شرکت کلوک با 20 سال تجربه در زمینه طراحی ، اجرا و مدیریت پروژه های گوناگون ساختمانی ، این آمادگی را دارد تا در زمینه های مختلف نظیر اجرای انواع دیوار چینی ، مدیریت پیمانکاری ، اجرای انواع سازه های بتنی و فلزی ، مشارکت ساخت و ساز و بسیاری از خدمات دیگر با کارفرمایان محترم همکاری داشته باشد.

حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری، تعهد، انعطاف، مسئولیت پذیری، صداقت، ارتباط قوی و در نظر گرفتن سرمایه سرمایه گذاران و بسیاری از نقاط قوت،عملکرد اصولی و درست شرکت ساختمانی کلوک می باشد.

پرسش و پاسخ

از انواع دیوار چینی می توان به تیغه چینی با بلوک سفالی ، بلوک سیمانی و لیکا اشاره کرد.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند در حوزه ساخت و ساز ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
اجرای-سقف-وافل

پیمانکار سقف وافل

پیمانکار سقف وافل سقف وافل جزو سازه‌های ساختمانی نوظهوری است که برای ساخت‌وساز سقف‌هایی با

آلاچیق-تراس

تراس گاردن

تراس گاردن تراس گاردن یا همان تراس سبز که به آن بالکن سبز نیز گفته

قرارداد-مدیریت-پیمان-ساخت-و-اجرا

مدیریت پیمان

مدیریت پیمان ساخت مدیریت پیمان نوعی قرارداد است که، با توجه به قوانین ذکر شده

شرایط-مشارکت-در-ساخت

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت مشارکت در ساخت در واقع نوعی قرارداد است که در حوزه پیمانکاری

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button