مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت در واقع نوعی قرارداد است که در حوزه پیمانکاری و ساخت و ساز منعقد می شود. این قرارداد در مورد کلیه پروژه های تجاری، مسکونی و… قابل اجرا است. اکنون که با تعریف مشارکت ساخت آشنا شدید باید به نکته ای مهم توجه داشته باشید. به این صورت که قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز جزو مهم ترین قراردادها به حساب می آیند؛ چرا که مستقیماً بر مال و دارایی طرفین قرارداد اثر می گذارند. به همین دلیل قوانین مشارکت در ساخت فراوانی نیز وضع شده است.

نحوه مشارکت در ساخت و ساز به این صورت است که مالک یک قطعه زمین یا ساختمان قصد احداث واحدهایی مسکونی یا تجاری را دارد. منتها برای پیاده سازی ایده اش پول و سرمایه کافی را در اختیار ندارد. در چنین شرایطی قرارداد مشارکت ساخت  و ساز به یاری مالک می آید. زیرا بر اساس این قرارداد مالک زمین در اجرای پروژه ساخت و ساز خود از خدمات، امکانات و سرمایه پیمانکار بهره مند خواهد شد.

ناگفته نماند بر اساس قرارداد منعقد شده بخش یا درصدی از پروژه به طرف سازنده تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب تقسیم هزینه میان مالک و سازنده صورت می گیرد. در ادامه شما را با شرایط مشارکت در ساخت و انواع  مشارکت نیز آشنا خواهیم کرد.

شرایط مشارکت در ساخت

در خصوص شرایط و نحوه مشارکت لازم است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • محاسبه میزان مشارکت و همین طور درصد سود هر یک از طرفین قرارداد باید طبق نرخ تورم و تغییرات قیمت مسکن در بازار انجام شود.
  • هزینه های پروژه بسته به عوامل مختلفی از جمله شهر و منطقه مورد نظر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل هزینه های ساخت و ساز بر اساس قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در همان شهر و منطقه حساب می شود.
  • در قراردادهای مشارکت ساخت و ساز سهم مالک و پیمانکار از میانه 50% تعیین می شود؛ یعنی مالک 55% از پروژه سهم برده و 45% آن نصیب پیمانکار می گردد. البته این تقسیم سهم تنها یک مثال رایج بوده و امکان تغییر آن به درصدهای 60 و 40 نیز وجود دارد.
  • در پروژه های مشارکتی پیش از هر اقدامی باید ارزش ملک و ارزش نهایی پروژه را محاسبه نمود. توجه داشته باشید تعیین میزان سود و همین طور ارزش ملک با بکارگیری فرمول های ویژه ای انجام می گیرد.
  • همان طور که گفته شد مشارکت ساخت و ساز نوعی قرارداد است. خاصیت قراردادها را می توان در این دانست که طبق نظر طرفین آن تنظیم می شود. به عنوان مثال طرفین می توانند کلیه شرایط قرارداد از جمله میزان سود و… را با توافقی دو طرفه انجام دهند. با این حال نمی توان منکر تاثیر شرایط عرفی جامعه و همین طور قوانین مشارکت در ساخت ساختمان شد.
  • پس از انعقاد قرارداد مشارکت و پیش از شروع ساخت و ساز پیمانکار وجهی بلاعوض را به مالک می دهد. به این علت که بتواند در طول پروژه مکانی را برای سکونت خود و خانواده اش تهیه نماید.
  • به توصیه وکلا و افراد خبره در زمان انعقاد قرارداد مشارکت بهتر است شخصی را به عنوان داور تعیین نمایید. این فرد در صورت بروز مشکلات احتمالی به قضاوت میان طرفین خواهد پرداخت. مشروط به این که در ابتدای امر شرایط، وظایف و مسئولیت هایش را به او ابلاغ نمایید. به این ترتیب برای حل و فصل اختلافات لزومی ندارد به دادگاه و مراجع قانونی مراجعه نمایید. مگر در شرایط خاص و استثنائی.
  • از جمله مهم ترین شرایط انعقاد قراردادهای مشارکتی تعیین دقیق مسئولیت ها و وظایف هر یک از طرفین قرارداد است.
  • چنانچه طرف پیمانکار یک شرکت حقوقی باشد بهتر است مالک ابتدا از اعتبار عملکرد و فعالیت های این شرکت مطلع گردد. به این ترتیب از بروز هر گونه خسارت، ضرر مالی و… جلوگیری خواهد شد.
  • انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت های پیمانکاری حقوقی باید با امضای رسمی و مهر شرکت انجام گیرد.
  • در صورت عدم پایبندی هر یک از طرفین قرارداد به تعهداتشان طرف دیگر از حق فسخ قرارداد برخوردار خواهد بود.
  • توصیه می شود در مشارکت ساخت و ساز چک های معتبر بانکی را جایگزین سفته نمایید؛ چرا که به این ترتیب در صورت بروز مشکلات احتمالی دچار سختی و مشقت نخواهید شد.
  • اطلاع رسانی مستمر در بازه های زمانی یک الی دو ماهه جزو وظایف پیمانکار است؛ یعنی باید مراحل تکمیل کار را به صورت گزارش یا صورت جلسه به اطلاع مالک یا شرکت های طرف قرارداد برساند.
  • چنانچه فرد یا افرادی به عنوان نماینده مالک رسیدگی به فعالیت های شرکت پیمانکاری را عهده دار باشند؛ لازم است نامشان در قرارداد ذکر شود. به اضافه این که بهتر است شرایط جایگزین شدن نماینده به جای مالک اصلی نیز در قرارداد درج گردد.
  • با توجه به این که ممکن است صاحب زمین یا ساختمان در طول اجرای پروژه فوت کند؛ در این صورت وراث او ادامه مشارکت در ساخت را عهده دار خواهند شد.
  • با پایان یافتن زمان قرارداد اگر ساخت و ساز به اتمام نرسیده باشد؛ هر دو طرف در صورتی حق فسخ یا مطالبه ضرر را خواهند داشت که شرایط آن در قرارداد ذکر شده باشد.
  • تنظیم قرارداد مشارکت باید بر اساس بودجه مالی مالک و همین طور حیطه فعالیت پیمانکار انجام گیرد.
  • از جمله الزامات مشارکت در ساخت تعیین و دریافت ضمانت برای اجرای پروژه و تعهدات است.

مشاوره اختصاصی کلوک

در صورتی که قصد دریافت مشاوره و یا همکاری در پروژهای ساختمانی را دارید ، میتوانید با کارشناسان کلوک تماس بگیرید. شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و اجرای پروژه های موفق ، آماده پذیرش و همکاری با متقاضیان گرامی می باشد.

شرکت-کلوک

تعیین درصد مشارکت در ساخت و ساز

در قراردادی که بین شرکا بسته می شود درصد مشارکت تعیین میشود تا بین آنها اختلافی پیش نیاید.در گام اول سرمایه های هر دو شخص توسط یک کارشناس ارزش گذاری خواهد شد.سپس این مبلغ را بر سرمایه تقسیم خواهند کرد،و بعد قیمت ملک آن مالک تعیین خواهد شد. و بعد از تعیین سرمایه های مالک ،هزینه های ساخت و ساز را تخمین می زنند. جمع سرمایه های مالک و کسی ملک را بازسازی میکند ارزش کل پروژه می باشد.

بر اساس یک فرمول کلی سود مشارکت در ساخت و ساز و نحوه تعیین میزان سهم بر اساس قیمت هر متر مربع آپارتمان تازه ساخته شده در آن منطقه محاسبه می شود. اگر قیمت هر متر مربع آپارتمان تازه ساخته شده مشخص باشد، میزان سهم بر اساس ( ۵۰ – ۵۰ ) محاسبه می شود، یعنی ۵۰ درصد مربوط به صاحب زمین و ۵۰ درصد مربوط به کسی که کار ساخت و ساز را در زمین مورد نظر انجام می دهد.

در ابتدای فرآیند مشارکت ساخت و ساز ملک ، سازنده باید مبلغی را با عنوان بلاعوض در اختیار صاحب زمین قرار دهد تا مالک زمین بتواند در مدت زمانی که ساخت و ساز انجام می شود، منزل مناسب خود را اجاره یا رهن کند و مدتی در آن سکونت داشته باشد. این مبلغ بلاعوض بوده و مجدداً به سازنده بازگردانده می‌ شود.

مشارکت-در-ساخت

انواع مشارکت در ساخت و ساز

قراردادهای مشارکتی بر اساس قوانین و عرف جامعه به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • نحوه مشارکت در ساخت و ساز به این صورت است که یک طرف به عنوان مالک زمینی را ارائه می نماید؛ و طرف دیگر تحت عنوان سازنده یا پیمانکار ساختمان هزینه های ساخت و ساز را عهده دار می شود. در انعقاد چنین قراردادی لزومی به ذکر قیمت زمین و … وجود ندارد. تنها کافی است سازنده به عنوان مجری طرح متعهد شود که ساختمان را با کیفیت مورد نظر در زمان معین تحویل می دهد. در نهایت نیز مالک و پیمانکار در کلیت ملک با یکدیگر سهیم می گردند.
  • نوع دیگری از قرارداد مشارکت وجود دارد که به صورت مرحله ای است. به این صورت که با به اتمام رسیدن هر مرحله از ساخت و ساز سهمی از ملک به سازنده انتقال می یابد. به عنوان مثال طرفین توافق می کنند با به پایان رسیدن زیرسازی نما و اسکلت بندی، یک دانگ به پیمانکار منتقل شود.
  • در قسم دیگر از این قرارداد توافقی بین مالک و سازنده صورت می گیرد؛ مبنی بر این که چنانچه ساخت و ساز به مرحله مشخصی رسید صاحب زمین وکالتی به سازنده بدهد. این وکالت برای انتقال سهم سازنده اعطاء می شود و به این ترتیب او می تواند برای تنظیم سند رسمی وارد عمل گردد.
  • گاهی نیز در همان ابتدای امر و پس از انعقاد قرارداد مشارکت سه دانگ از ملک به پیمانکار منتقل می گردد. به این صورت او نیز فرآیند ساخت و ساز را آغاز خواهد نمود.

نحوه مشارکت در ساخت و ساز

در زیر به معرفی انواع قرارداد مشارکت می پردازیم:

به طور کلی می‌توان گفت که شرایط مشارکت در ساخت به گونه ای است که می تواند به شما در صاحب خانه شدن و افزایش سود کمک زیادی کند. این راهکار بهترین روش برای کسانی است که می خواهند خانه های قدیمی خود را بفروشند و از پول آن منزل جدید را برای خود خریداری نمایند.

برخی از

پروژه های کلوک

شما می توانید در پایین برخی از پروژه های شرکت ساختمانی ، کلوک را مشاهده کنید.

پروژه-بام-پونک-کلوک
پروژه ساختمان سازی بام پونک
پروژه-زعفرانیه-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت زعفرانیه
پروژه-خاقانی-کلوک
پروژه مشارکت در ساخت خاقانی
پروژه-سلمانشهر-کلوک
پروژه سلمانشهر
tritium-2
پروژه تریتیوم
پروژه-عظیمیه-کلوک
پروژه عظیمیه
پروژه-گرمدره-شرکت-کلوک
پروژه گرمدره
پروژه-باغ-فیض-شرکت-کلوک
پروژه باغ فیض

مزایای مشارکت ساخت و ساز

  • چنانچه می خواهید ساختمان کهنه و قدیمی خود را بدون دردسر نوسازی کنید؛ باید بگوییم که ساخت و ساز مشارکتی آن یکی از بهترین، آسان ترین و البته سریع ترین روش ها محسوب می شود.
  • از اینها گذشته نوسازی مشارکتی ساختمان های قدیمی موجب احداث ساختمان هایی استاندارد و مقاوم در برابر زلزله و… می گردد.
  • از دیگر مزایای پروژه های مشارکتی افزایش زیبایی ساختمان ها است. با این تفاسیر هرچه نوسازی ساختمان به صورت مشارکتی بیشتر شود؛ وضعیت سکونت خانوارها نیز بهبود بیشتری خواهد یافت.
  • همان طور که گفته شد قوانين مشاركت در ساخت ساختمان زیاد و سرشار از نکات حقوقی هستند. با این حال انعقاد این قرارداد بسیار آسان و بدون هیچ پیچ و خمی انجام می گیرد. با این تفاسیر با گذر زمان خانه های کلنگی و قدیمی نوسازی شده و به تبع آن نیز بسیاری از مشکلات شهری رفع خواهد شد.
  • اجرای پروژه های نوسازی چه به صورت مشارکتی باشد و چه فردی موجب افزایش ارزش ملک می شود. اکنون تصور کنید با ساخت و ساز مشارکتی نه تنها به راحتی ملک خود را نوسازی می کنید؛ بلکه به دلیل افزایش بهای ملک نیز سرمایه قابل توجهی عایدتان خواهد شد.
  • روی هم رفته یکی از مهم ترین مزایای مشارکت صرفه جویی در زمان، انرژی و همین طور بودجه مالی صاحب ملک است. به خصوص اگر طرف دیگر قرارداد شرکت های پیمانکاری معتبر و متخصص در زمینه ساخت و ساز باشند. زیرا به این صورت پروژه ساختمانی با تسلط کافی و به بهترین نحو ممکن اجرا خواهد شد. به ویژه که در هزینه خرید لوازم ساختمانی و مصالح اولیه نیز صرفه جویی می شود. در صورتی که به دنبال سازنده برای مشارکت هستید ، می توانید با شرکت کلوک همکاری نمایید.

معایب مشارکت در ساخت

اکنون که با مزایای قرارداد مشارکت در ساخت آشنا شده اید می دانید این قراردادها به خودی خود هیچ عیب و ایرادی ندارند. البته گاهی به دلیل بدعهدی طرفین قرارداد به خصوص پیمانکار معایب و مشکلاتی ایجاد خواهد شد. از جمله مهم ترین معایب مشارکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحویل ندادن واحدها در موعد مقرر: برای جلوگیری از چنین مشکلی می توان ضمانت های اجرایی تعیین نمود. یعنی اگر سازنده واحدها را به موقع تحویل ندهد باید مبالغی را به عنوان خسارت تاخیر بپردازد. حتی مالک می تواند حق فسخ قرارداد را داشته باشد.
  • ایجاد اختلاف در تقسیم واحدها: از جمله مهم ترین اختلافاتی که میان مالک و سازنده ایجاد می شود در مورد تقسیم واحدها است. این تقسیمات به شیوه های مختلفی انجام می گیرد که یکی از رایج ترین آنها تقسیم معمولی می باشد. در این نوع تقسیم سهم، مالک و سازنده بر اساس آورده و سرمایه خود در درصدی از کل سهام ساختمان شریک می شوند. به این ترتیب واحدها بین آنها تقسیم نمی گردد.

بگذارید این طور بگوییم درصد سهام هر یک از طرفین بر اساس قیمت زمین و هزینه مصالح متفاوت از سایرین خواهد بود. این درصد معمولاً به صورت 50-50 یا 60- 40 تعیین می شود.

نوع دیگری از تقسیم بندی به نام تقسیم واحدی نیز وجود دارد. در طی آن مالک زمین و پیمانکار با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون تعداد واحدها، متراژ آنها، کیفیت ساخت و… واحدها را بین خود تقسیم می کنند. توجه داشته باشید چنین تقسیمی چندان مناسب و عادلانه نیست. زیرا همواره امکان دارد برخی از واحدها کوچکتر یا بزرگتر از سایرین باشند. به این ترتیب حق یکی از طرفین قرارداد ضایع خواهد شد.

تقسیم واحدی – احتسابی را می توان بهترین نوع تقسیم دانست. زیرا بر اساس آن مالک و پیمانکار ابتدا واحدهای دلخواه خود را انتخاب می کنند. سپس توافق می نمایند بعد از دریافت صورت مجلس تفکیکی  کمی یا زیادی مساحت یا کیفیت آن را بر اساس قیمت قراردادی یا قیمت روز مصالحه یا محاسبه کنند. به اضافه این که باید وضعیت مالکیت خود نسبت به انباری، پارکینگ و… را در قرارداد مشخص نمایند.

  • پیش فروش آپارتمان ها بدون اطلاع مالک و کلاهبرداری: واگذاری حق پیش فروش واحد ها از سوی مالک به سازنده ممکن است مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد. مشروط به این که واگذاری پیش از اتمام پروژه ساخت و ساز، قبل از تحویل واحدها یا تنظیم سند انجام بگیرد؛ چرا که به این ترتیب احتمال دارد سازنده انگیزه خود برای به پایان رساندن ساخت و ساز را از دست بدهد.

حتی این امکان وجود دارد که پیمانکاران غیر معتبر اقدام به فروش یک واحد به چندین نفر نمایند. سپس خودشان متواری شده و مالک بماند و حوضش! با این تفاسیر در وهله اول بهتر است چنین حقی به سازنده اعطاء نشود. در نهایت با محدود کردن این حق به بخشی از سهم الشرکه نیز تا حد زیادی از مشکلات نامبرده جلوگیری خواهد شد.

  • ورود خسارت های مالی و جانی در ملک مورد مشارکت و… : گاهی عملیات اجرایی ساخت و ساز خطرات جانی و مالی زیادی برای مالک یا سازنده به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی به مالکین محترم توصیه می کنیم سازنده را در قرارداد متعهد و ملزم به بیمه کردن ساختمان نمایند.

در واقع طرفین قرارداد مشارکت بهتر است پیش از آغاز فرآیند ساخت برای بیمه کردن ساختمان اقدام نمایند. یعنی ساختمان را در برابر حوادث زیر بیمه کنند:

  • هرگونه خسارت وارده به اشخاص ثالث مانند همسایگان، مالکین املاک مجاور و…
  • بیمه مسئولیت پیمانکار در مقابل کارگران ساختمانی ( در قبال حوادث ناشی از ساخت و ساز)
  • بیمه ضمانت کیفیت ساختمان ( در برابر کلیه عیوب آشکار و پنهان آن)
مشارکت-در-ساخت-و-ساز

قوانين مشاركت در ساخت ساختمان

قراردادهای مشارکتی نوعی قرارداد حقوقی با اثرات قانونی است؛ بنابراین در انعقاد آنها باید به برخی از قوانین موضوعه توجه شود. در مجموع این قوانین خاص را قوانین مشارکت می نامند. از جمله مهم ترین قوانینی که بر قراردادهای مشارکت در ساخت اثر می گذارند به شرح زیر است:

  • قوانین شهرداری
  • قوانین ثبتی و تفکیک و افراز سند
  • قوانین مهندسی و مقررات ملی ساختمان
  • قوانین بیمه
  • قانون کار
  • سایر قوانین مدنی و جزایی

بد نیست بدانید در میان انواع قانون مشارکت در ساخت آپارتمان که نام بردیم؛ یک قانون بیشترین تاثیر را بر قراردادهای مشارکتی می گذارد و آن هم چیزی نیست جز قانون پیش فروش ساختمان و آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان.

لازم به تذکر است پروژه های مشارکتی باید با یک قرارداد محکم، شفاف و صد البته قانونی انجام گیرد. ناآگاهی نسبت به قوانین مشارکت در ساخت ساختمان تبعات ناگواری به همراه خواهد داشت. از جمله آن می توان به زندان، ورشکستگی، بی خانمانی و… اشاره کرد. به صراحت می توان گفت که مشارکت در ساخت و ساز جزو پیچیده ترین قراردادهای شراکتی است. به طوری که بیشترین دعاوی طرح شده در دادگستری به دلیل اختلافات ناشی از همین قراردادها می باشد.

با این تفاسیر قرارداد مشارکت باید در نهایت دقت تنظیم شود. به نحوی که کلیه حقوق و تعهدات طرفین در آن پیش بینی گردد. به اضافه این که قوانین و مقررات مختلف با یکدیگر ترکیب شده و در قرارداد منعکس شود.

راهنمای تنظیم قرارداد مشارکت

چنانچه قصد انعقاد یک قرارداد مشارکتی را دارید توصیه می کنیم طبق روال زیر پیش بروید:

  • تنظیم چنین قرارداد مهمی حتماً باید در دفاتر اسناد رسمی یا وکالت انجام گیرد. زیرا به این ترتیب در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی یک ضمانت اجرایی قوی و معتبر در اختیار خواهید داشت.
  • کلیه حقوق و تعهدات هر یک از طرفین قرارداد را به صورت کامل و شفاف در قرارداد درج کنید.
  • میزان سهم هر یک از طرفین مالک و سازنده جهت مشارکت ، شفاف و واضح بیان شود.
  • شروطی را تحت عنوان شرط ضمن عقد در قرارداد بیاورید. منظور شروطی است که موجب محکم تر شدن ضمانت اجرایی برای انجام تعهدات طرفین می شود.
نحوه-مشارکت-در-ساخت-و-ساز

شرایط ساخت و ساز مشارکتی

مشارکت در ساخت نوعی قرارداد است که میان مالک یک ساختمان فرسوده یا زمینی بلااستفاده و فرد سازنده منعقد می شود. در چنین قراردادی ساختمان کهنه یا قطعه زمین در حکم سرمایه و آورده مالک است. از آن سو سازنده یا پیمانکار نیز هزینه های ساخت و ساز را عهده دار می شود. در نهایت نیز توافق به ساخت ساختمانی با تعداد واحد معلوم و ویژگی های مشخص می نمایند.

سهم هر یک از طرفین، زمان تحویل، مالکیت پارکینگ، انباری، حق فسخ، ضمانت اجرایی، شروط ضمن عقد و… همگی بر اساس توافق طرفین تعیین و در قرارداد قید می گردد. به این ترتیب مالک به خانه نوساز و ایده آل خود خواهد رسید و سازنده نیز سود قابل توجهی دریافت می کند. در ظاهر به نظر می آید که انعقاد چنین قراردادی بسیار آسان است. در حالی که در عمل باید این قرارداد را با دقتی ویژه تنظیم نمایید. به خصوص که اجرای این قرارداد به قوانین خاصی نیاز دارد.

در صورت کوچک ترین خطا و غفلت نسبت به این قوانین نیز ممکن است دچار ضرر و زیان های مالی فراوانی شوید. البته معمولاً این مشکلات گریبان مالک را می گیرد. با این حساب پیشنهاد می کنیم تنظیم قرارداد مشارکت را در حضور افراد خبره ای همچون وکلا یا در دفاتر اسناد رسمی انجام دهید. به این ترتیب کلیه شرایط مشارکت در ساخت نیز به طور دقیق اجرایی می گردد.

در مجموع بهتر است کلیه مراحل ارزش گذاری ملک یا زمین را به کارشناسان رسمی و خبره واگذار نمایید. به اضافه این که قیمت در بازار مسکن با نوسانات شدیدی روبرو است. همین موضوع ممکن است توافقات صورت گرفته درباره قدر السهم طرفین را دستخوش تغییراتی کند. به طوری که متفاوت با درصدهای بیان شده در این مطلب باشد.

بنابراین در هنگام انعقاد چنین قراردادی حسابی حواستان را جمع کرده و آگاهانه پیش بروید. مهم تر از همه این که کلیه مفاد و بندهای قرارداد را به خوبی خوانده و پس از درک کامل اقدام به امضای قرارداد نمایید.

سازنده-جهت-مشارکت

تاخیر در انجام تعهدات

یکی از مهمترین موضوعات در زمینه شراکت جهت ساخت و ساز ، توجه به انجام تعهدات و وظایف طرفین می باشد. در صورت کوتاهی و تاخیر در انجام ، موضوع پرداخت جریمه و دیرکرد ایجاد خواهد شد. طرفین در این قرارداد موظف هستند تا بصورت جامع و کامل به تعهدات خود پایبند باشند. در صورت کوتاهی و تاخیر در انجام تعهدات می بایست مبلغی را به عنوان جریمه دیر کرد به طرف مقابل پرداخت کرد. این جریمه ممکن است به شکل دیر کرد روزانه یا ماهانه محاسبه شود.

سازنده جهت مشارکت

سازنده برای مشارکت ممکن است یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد. در اکثر پروژه های کوچک و زمین هایی با متراژ پایین ، شخص حقیقی مسئول ساخت و ساز می باشد. این شخص می تواند از افراد بنگاه معاملات ملکی ، سازنده بنام منطقه ، همسایه و هر فرد ممکن دیگری باشد. موضوعی که اهمیت دارد ، شناخت شما از طرف مقابل و اثبات توانایی فرد می باشد. از این جهت بهتر است با افرادی که از آنها هیچ شناختی ندارید ، در زمینه شراکت در ساخت و ساز همکاری نکنید. همینطور از افرادی که شناخت کافی دارید ، در یک قرارداد رسمی به میزان تعهدات و جزئیات شراکت بصورت کامل اشاره کنید.

شراکت در ساخت و ساز با همسایه

این مورد به دو صورت امکان پذیر می باشد. در حالت اول همسایه های ساکن در یک آپارتمان تصمیم به تخریب و نوسازی واحدها می گیرند. حالت بعدی مربوط به همسایه های دو ملک جدا از هم می باشد که مابین آنها دیوار قرار دارد. این اتفاق بیشتر برای سازه های قدیمی و به اصطلاح کلنگی بیشتر دیده می شود. در اولین اقدام نیاز است تا مابین همسایه ها برای شراکت در ساخت ، توافقنامه ای امضا شود. در این متن توافقنامه می بایست به مواردی نظیر سهم هر یک از افراد ، نمایندگان هریک از طرفین و میزان اختیارات و موارد کلی مشارکت در ساخت اشاره شود. انجام چنین کاری مانع از اختلاف و درگیری احتمالی در آینده خواهد شد.

سازنده-جهت-مشارکت

برای ساخت خانه چه کسانی مشارکت می کنند؟

اگر شما هم صاحب یک بنای کلنگی باشید که از نظر موقعیت مکانی امکان پیشرفت دارد احتمالا پیشنهاد ساخت و نوسازی را از سوی افراد زیادی دریافت کرده اید. در این شرایط شاید برای انتخاب از میان این افراد و یا گروه ها دچار سردرگمی شوید. و یا تصمیم به مشارکت با افرادی بگیرید که پول بیشتری به مالک میدهند.

اما برای انتخاب شریک مناسب لازم است موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشید.  پیشنهاد مشارکت در ساخت عموما از سوی پیمانکاران و بساز و بفروش ها مطرح میشود. در این شرایط شما به عنوان مالک باید به بررسی سوابق سازنده بپردازید.

مشاهده نمونه کارها و شنیدن تجربه مالکانی که پیش از شما به همکاری با مجری طرح مورد نظرتان پرداخته اند میتواند بسیار کمک کننده باشد. از سازنده درباره پروژه های سابق بپرسید و با مالکان آن پروژه ها ارتباط بگیرید. با این کار میتوانید از کیفیت ساخت و نیز میزان تعهد مالک نسبت به اجرای درست و به موقع پروژه با خبر شوید.

ساخت و ساز نیاز به سرمایه زیادی دارد. ساخت یک پروژه ساختمانی یک کار هزینه بر است. به همین دلیل باید از تمکن مالی سازنده با خبر باشید. در صورتیکه مجری طرح منابع مالی لازم را برای هزینه کردن در پروژه نداشته باشد ممکن است کیفیت کار پایین بیاید. چرا که احتمالا از مواد و مصالح درجه دو و بی کیفیت برای ساخت استفاده خواهد کرد.

زمین یا ملک شما سرمایه ارزشمندی است که پس از ساخت باید به ارزش آن افزوده شود. اما اگر شریک خود را در پروسه مشارکت در ساخت با دقت انتخاب نکنید احتمالا به اهداف مورد نظرتان نخواهید رسید. در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی باید از طرف مقابل ضمانت هایی را در قالب تعهد و یا چک و سفته دریافت کنید.

خلاصه مبحث مشارکت جهت ساخت

مشارکت در ساخت را میتوان یکی از پایه های نوسازی بافت های فرسوده دانست. البته قرارداد مشارکت برای زمین های خالی که در آن ها هیچ بنایی موجود نیست هم قابل انعقاد است. در این نوع قرار داد مالک یا صاحب زمین با سازنده قراردادی را امضا میکند که در آن بیان میشود پس از ساخت چه تعدادی از واحد ها به مالک و چه تعدادی به سازنده برسد.

شرایط سازنده برای مشارکت

ساخت و ساز مشارکتی یکی از بهترین روش ها برای بازسازی و یا ساخت خانه است. چرا که در این روش مالک در صورت نداشتن سرمایه اولیه هم میتواند ارزش ملک خود را بالاتر ببرد.

شرایط مشارکت در ساخت برای ساخت بسته به منطقه، شرایط کار و ارزش زمین متفاوت است. اما قرارداد باید به نحوی تنظیم شود که در آن منافع طرفین زیر سوال نرود. در این قرارداد بیان میشود که مالک به عنوان یکی از طرفین قرارداد باید زمین – که سرمایه اوست- را در اختیار مجری طرح قرار دهد. از طرف دیگر مجری طرح یا سازنده نیز باید سرمایه خود را که شامل هزینه های ساخت آپارتمان است را معطوف ساخت و پیشرفت پروژه نماید.

سازنده باید تمام هزینه های ساختمانی و هزینه های اداری پروژه را تقبل کند. به علاوه در زمان ساخت سازه ملزم به پرداخت مبلغی تحت عنوان اجاره بها به مالک یا مالکین است.

سازنده-برای-مشارکت

خدمات کلوک

سیر تحول ساخت و ساز برای تکمیل انواع پروژه ها، نیاز به انتخاب شرکت های ساختمانی دارد که این پروسه را به سرانجام رساند. اگر برای شما این سؤال پیش آمده است که چرا کلوک بهترین انتخاب در ساخت و ساز است در پاسخ به آن امتیازات شرکت ساختمانی کلوک را بیان خواهیم کرد:

  • مجری انواع سازه های بسیار با کیفیت
  • طراحی و انجام پروژه های مختلف کلاسیک و مدرن
  • انواع طراحی های چند بعدی
  • انجام عملیات نازک کاری و سفت کاری
  • مجری پروژه های مربوط به تأسیسات در حوزه مکانیکی و الکتریکی
  • فضا سازی و مجری روف گاردن
  • اجرای انواع پروژه های داخلی بناهای مختلف تجاری و غیر تجاری
  • مدیریت پیمان قوی و مشاوره جهت ساخت و ساز های بزرگ بین المللی
  • پشتیبانی و ضمانت موفقیت پروژه
  • مجری انواع سازه های اسکلت بتنی
  • ارائه بهترین خدمات مشارکت در ساخت و ساز

حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری، تعهد، انعطاف، مسئولیت پذیری، صداقت، ارتباط قوی و در نظر گرفتن سرمایه سرمایه گذاران و بسیاری از نقاط قوت، عملکرد اصولی و درست کلوک است که ارائه خدمات ارزشمند، رمز موفقیت و محبوبیت ما به حساب می آید.

پرسش و پاسخ

مشارکت ساخت و ساز نوعی قرارداد است که، بین دو طرف مالک زمین یا ملک و سرمایه گذار یا همان سازنده نوشته می شود. که هر کدام از طرفین قرارداد به میزان آورده خود از نظر ارزش مالی، دارای سهم از ساخت می شوند.

تبدیل خانه قدیمی به آپارتمان های نوساز و مدرن ، افزایش استحکام بنا و افزایش سرمایه و دارایی از جمله محاسن اینکار می باشد.

شرکت ساختمانی کلوک با تجربه ای ارزشمند و کادری مجرب ، آماده پذیرش پروژه های کارفرمایان گرامی می باشد. حفظ ایمنی و سلامت، رعایت حقوق شهروندی، اعتماد، همکاری و تعهد از جمله نکات عملکرد کلوک می باشد.

سایر

مقالات کلوک
تیغه-چینی-با-بلوک

تیغه چینی

تیغه چینی اگر دستی در ساخت‌ وساز داشته باشید که بدون شک با مفهوم تیغه

اجرای-سقف-وافل

پیمانکار سقف وافل

پیمانکار سقف وافل سقف وافل جزو سازه‌های ساختمانی نوظهوری است که برای ساخت‌وساز سقف‌هایی با

اسکلت-بتنی-متری-چند

هزینه ساخت اسکلت بتنی

هزینه اسکلت بتنی فوندانسیون، سقف، مقدار میلگرد مصرف‌شده را باید جزو فاکتورهایی بدانیم که تأثیر

قرارداد-مدیریت-پیمان-ساخت-و-اجرا

مدیریت پیمان

مدیریت پیمان ساخت مدیریت پیمان نوعی قرارداد است که، با توجه به قوانین ذکر شده

Kelouk_footer

کلوک با سال ها تجربه در صنعت ساختمان آماده همکاری با شما کارفرمایان محترم می باشد.

شبکه های اجتماعی

Call Now Button